Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Helga - 2 oktober 2010 10:15

Det blev en mysig och avslappnad tillställning igår med våra vänner, deras och våra ungdomar och så var vovven med också förstås...

När "Rille" (en engelsk springer spaniel) kommer till oss så är han rätt så rastlös i början och springer runt i alla rum och nosar - det skulle ju kunna ligga en bit korv nånstans...

När han väl inser att det inte ligger en korv gömd nånstans och att jag inte tänker tappa någon mat på golvet i köket så lägger han sig och sover ända tills det är dags att gå hem igen. Rille är en riktigt skön hund!

Detta är inte en hundblogg så detta är den enda hundbilden jag har ;)

Recept på efterrätten vi bjöd på igår - så enkel och så god;

4 portioner

200 g blåbär och

1 msk socker blandas och läggs i botten på fyra små glas

1 burk kesella och

1 dl lemon curd blandas och läggs ovanpå blåbären

2 digestivekex krossas och läggs överst i glasen

Tadaa! klart!

Av Helga - 30 september 2010 08:30

Det blev en väldigt soft dag igår också. Jag cyklade till affären och handlade och passade också på att hyra en film. Änglavakt hette filmen och det var Michael Nyqvist och Izabella Scorupco som innehade huvudrollerna. Filmen handlar om en familj som lever ett bra liv tills sonen plötsligt råkar ut för en olycka och hamnar i koma. Här kan du läsa en recension.

Jag tycker att filmen var ganska bra men håller med i kritiken kring att mannen i familjen liksom ska omvändas i sitt sinne för att sonen ska tillfriskna. Jag tänkte faktiskt flera gånger på familjer i verkligheten där barn blivit svårt sjuka eller gått bort och hur de skulle reagera på filmen.

På eftermiddagen var jag såå sällskapssjuk - jag är ju van att det händer grejer mest hela tiden. Maken kom lägligt hem efter bilbesiktningen och vi tog en fika i solen på uteplatsen tillsammans. Jag var glad för sällskapet och maken (och jag också förstås) var glad för att bilen gick felfritt igenom besiktningen.

Dottern är hemma på förmiddagen idag... när hon vaknar ska vi äta frukost tillsammans och så ska vi prata. Det händer mycket i en nybliven gymnasists liv och då kan det vara bra med en mamma som har tid att lyssna... om jag nu hör nåt - örat är fortfarande tilltäppt...

Av Helga - 29 september 2010 09:00

Igår blev en vilodag. Inte många knop här inte...

Såg lite på TV-program som jag missat, tog ett varmt bad, ringde lite... så ska det väl vara när man är sjuk. Idag känner jag mig inte bättre alls - bara mera hosta och snor. Ja, ja - det ska väl bli bra endera dan.

Jag läser i DN om en mycket onykter flygpassagerare. Jag har varit med om att hindra allt för fulla personer från att komma ombord flera gånger. Men var går egentligen gränsen från lite lagom berusad till rejält packad med risk för säkerheten ombord?

Visste du förresten att även all personal på flygplatsen inklusive den flygande personalen går igenom säkerhetkontrollen varje gång de ska ut på säkerhetsklassat område (till flygplanen). Se den här filmen så du vet hur det kan gå till när det piper när du går igenom bågen. Och du... jag är absolut inte "gummsjuk"...

Av Helga - 28 september 2010 07:45

Dagens positiva nyhet; Jag överlevde tandläkarbesöket och det såg så bra ut så nu blir jag inte kallad förrän om två år

Dagens negativa nyhet; Jag har varit liite förkyld, men inte mycket alls... Igår gjorde det jätteont i öronen när jag flög och idag känns det som jag har en tennisboll i vänsterörat. Jag blev tvungen att sjukskriva mig resterande dagar av min arbetsperiod. Suck!

Dagens noterat; På flygningen till en europeisk huvudstad igår tror jag passagerarna hade fått "kissnoja". Vi hade väl bara ett 70-tal resenärer ombord och ända var det toakö hela flygningen... Jag noterade bl a en stackare som var på toaletten fyra gånger - på en tvåtimmars flygning.

Igentäppta öron och flygning hör inte ihop...

Av Helga - 23 september 2010 08:15

Jag dog aldrig igår men plågan fortsätter... Jag hade ju glömt sudda bort tandläkartiden i almanackan och hade ju fått en ny tid nästa vecka. Som tur var kom jag på det innan det var dags att åka till stan. Jag får dö lite nästa vecka istället

Det blev iallafall lunch med min flygvärdinnekompis och fd granne. Vi gick till Broströms café vid Östra station och det var kanonväder så vi kunde sitta ute i solen och njuta av vår squashsoppa.

Igår provlagade jag maten som jag ska servera på fredag och det blev så pass bra så jag bestämde mig för att den rätten blir det. En del vill ha recept och det kan jag lägga ut här senare.

Ett glas vitt medan jag lagar maten i mitt nya stora glas...

Vi hade äpplen som var kantstötta. Av dem gjorde jag en efterrätt... Kokade äppelbitar med brun farin, honung och kanel, tog vaniljvisp ovanpå och strödde lite pumpakärnor över det hela. Det blev en god vardagsdessert!

Vi ska leka också med gästerna på fredag. En och en ska de fylla i vem de ser på bilden. De har två minuter på sig och de får 1 poäng för rätt förnamn och ytterligare 1 poäng för rätt efternamn... Undrar vem som tar hem priset?

Av Helga - 22 september 2010 08:11

Nu är jag ledig igen och det kändes som fredagskväll igår när jag tog mig hem mot Uppsala. På Upptåget träffade jag ett syskonbarn som pendlar från Stockholm och i Uppsala steg båda mina ungdomar in på samma buss som jag. Mysigt!

Idag ska jag först göra det värsta jag vet... gå till tandläkaren. Om jag inte har dött efter det     ska jag träffa en väninna som också jobbar som flygvärdinna. Vi brukar ha en hel del att gå igenom så det blir nog en långlunch.

Vi ska ha lite vänner här hos oss på middag på fredag så jag håller på och fundelurar lite på vad vi ska bjuda på... Jag tror jag ska provlaga huvudrätten till middag idag så jag är säker på att det blir bra.

Så här såg det ut på Rhodos flygplats i helgen...

Flygplatsbyggnaden...

Ett annat SAS-flygplan är på väg ut till startbanan...

Jag står på baktrappan och spanar ut över havet. På trappan där framme kan du se en massa blåa lådor. De innehåller de förbeställda taxfree-påsarna...

Av Helga - 21 september 2010 12:45

Igår fick jag vanliga inrikesflygningar på schemat till skillnad från helgen då det var charter för hela slanten. Nu skulle affärsresenärerna forslas fram och tillbaka och de gör inte mycket väsen av sig. Alla är vana och vill bara komma fram fortast och smidigast möjligt.

Jag hamnade på ett hotell i södra Sverige senare på eftermiddagen. Det regnade och jag hade inte packat med sig så lämpliga kläder så det blev bara en kort sväng ute på stan i Malmö. Jag gick och letade efter nya uniformsskor igen, men gick tillbaka till hotellet tomhänt. Ska det vara så svårt att hitta en vanlig slät sko med en lagom hög klack i svart eller blått?

Middagen bestod av varmrökt lax, avocado och broccoli som jag köpt med mig upp på rummet. Sedan tog jag det bara lugnt... tvättade håret, tittade på lite program som jag ville se på svt's och TV4's playfunktioner. Det var riktigt mysigt och skönt!

Idag blev det dessutom sovmorgon ända tills klockan 5.30  Yeah! Det går åt rätt håll ;)

Den här bilden tog jag på landet sist vi var där...

Av Helga - 13 september 2010 00:46

Innan avgång är det kabinpersonalens uppgift att gå igenom kabinen och kontrollera att alla stolsryggar och bord är uppfällda, att all elektronisk utrustning är avstängd och att handbagaget är placerat på golvet under stolen framför eller i bagagehyllan.

Förr var det mest säkerhetsbältena som man fick kolla men idag är det att iPods, iPhones, datorer, mobiler, MP3-spealre, DVD-spelare, fickradioapparater, iPads och läsplattor är avstängda... och det har ju hänt en del med tekniken de senaste 20 åren...

Vi informerar i högtalaren innan avgång om att alla elektroniska prylar ska stängas av och sedan måste vi gå omkring som "the bad guy" och säga till dem som inte hörde eller som inte brydde sig. Sånt kan ju kännas något tjatigt den femte flygningen för dagen. Japp - det var dagens gnäll från Gnällombudmannen...