Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juni 2007

Av Helga - 13 juni 2007 10:35

Det kom en rejäl skur här i natt. Så befriande ett regn kan vara ... och nu är luften betydligt svalare.


Idag slutar sonen skolan redan vid lunchtid och då kommer en av hans kompisar hit. Den killen går i skolan i centrum och bor långt ut på andra sidan stan. Killarna kan inte ses så ofta, men de har blivit riktiga polare ändå och när de väl träffas blir det oftast med övernattning eftersom det är ett rejält avstånd mellan våra hem. De har egentligen känt varandra sedan de var riktigt små. De föddes med två månaders mellanrum och vi vuxna umgicks. Sedan har de själva fortsatt att hålla kontakten och spelar dessutom i samma lag nu. Det är roligt att ha en riktigt bra kompis.


Dotterns skola har den traditionella lärar-/elevmatchen i brännboll idag. Skolans personal möter skolans sjätteklassers lag och det brukar vara jättekul. Personalen klär ut sig och tokar sig i största allmänhet under hela skolans jubel. Vi bor en liten bit ifrån skolan, men jublet brukar höras ända hit.


Senare på eftermiddagen är det dags för mig och dottern att gå till min frisör och få lite ordning på håret inför skolavslutningen och sommaren.

Av Helga - 12 juni 2007 20:28

Dags för ett litet citat så här till kvällen;


Var jag fri att göra det jag ville, skulle jag antagligen göra det jag gör idag - men med större glädje!!


Ha en gosig kväll alla bloggare!!

Av Helga - 12 juni 2007 17:05

Nu har jag äntligen varit hos tant doktorn och jag hade vätska bakom trumhinnan på vänster öra, begynnande öroninflammation. Nu har jag fått penicillin (stavningen??) och ska vara hemma hela den här veckan också. Det är förbenat trist, men samtidigt känns det lite mer hoppfullt nu när jag fått medicin. Nu ska det väl äntligen ge med sig. Det är väl inte det bästa för öronen att ha flugit i så många år som jag gjort. Jag måste bli bättre på att vara hemma direkt när jag blir förkyld!!


"Gubben" har just stuckit iväg för att äta middag på en grekisk restaurang med sina kollegor. Jag tror jag kan gissa vad han kommer att beställa, "Pikilia", en tallrik med flera grekiska specialiteter, som han gillar.


Jag ska strax skjutsa iväg dottern till hennes sista träning för terminen. Det ska bli skönt med lite färre tider att passa nu när sommarlovet snart börjar. Väl hemma igen ska det bli lite kaffe på maten.

Av Helga - 12 juni 2007 13:03

...blev det till lunch och nu var även priset överkomligt, 49.90 per kilo.


Jag kom att tänka på en gång när jag hade turen att hamna i Nice helt oplanerat.


Jag hade stigit ombord och skulle jobba på ett flygplan som skulle gå till Göteborg och stod i galley (köket på ett flygplan) och förberedde  innan våra passagerare kom ombord när trafikkontoret kontaktade mig. De undrade om jag kunde tänka mig att ta ett 24-timmarsstopp i Nice istället. Jag tackade gladeligen ja!!!


Väl framme var det lite fel kläder i rullväskan. Det var höst och jag skulle ha sovit i Göteborg och hamnade istället i sommarvädret i Sydfrankrike, men allt går att ordna. Jag köpte en ny t-shirt så var allt OK. Stranden var härlig och maten som alltid god!


Har du bara några få dagar ledigt satsa på Nice. Där kan du äta gott, sola, festa och shoppa - allt inom rimligt gångavstånd. Strandpromenaden är ett kapitel för sig med ett myller av olika människor som flanerar, joggar och åker rullskridskor.

Av Helga - 12 juni 2007 11:34

Sofie bad mig om receptet på kakan jag bakat och här kommer det. Kakan är alldeles perfekt att baka när man inte har tillgång till ugn, i sommarstugan eller i husvagnen kanske?? Detta är inget för er som går på t ex GI, Atkins eller flygvärdinnedieten för tillfället. Frys in och ät dem senare i så fall. Hi Hi ;)


Jag skulle gärna ha tagit ett kort på kakorna, men min kamera är på reparation och jag hittar inte dotterns digitalkamera just nu.


Cornflakeskakor, ca 30 stycken


1 1/2 dl strösocker

1 1/2 dl ljus sirap

8 dl cornflakes

200 g jordnötssmör (jag tog crunchy)

200 g blockchoklad, valfri sort (jag tog mörk)


Så här gör du:


Koka ihop socker och sirap. Blanda cornflakes och jordnötssmör i en bunke. Häll över sockerblandningen och rör om ordentligt. Bred ut kakmassan till önskad tjocklek på en plåt eller bricka täckt med bakplåtspapper.


Smält chokladen i micron eller i vattenbad. Bred ut chokladen över kakan och låt stelna. Skär kakan i bitar.


Tips! Kakan kan med fördel frysas.


Receptet är hämtat ur ett gammalt nummer av ICA-kuriren.

Av Helga - 12 juni 2007 09:24

Sonen kom hem vid 23-tiden igår och vi gamlingar blev glada att få släcka lampan och sussa efter att ha hört hur han haft det hela dagen på "Grönan".


Rubriken till inlägget syftar till att jag faktiskt lyckats komma fram till vårdcentralen nu (det gick inte ens att få prata med någon igår) och jag har fått en läkartid i eftermiddag för en titt in i mina öron.


Det är ju otroligt att det ska vara så svårt att få komma i kontakt med sin egen vårdcentral. Jag kan föstå de människor som åker ner och sätter sig på akuten - vad ska man göra?? Nog med gnäll från Gnällombudsmannen för idag.


Nu ska jag strax cykla till affären och införskaffa bl a cornflakes, jordnötssmör och blockchoklad till en supersmarrig kaka som jag tänker baka idag. Inga kalorier här inte! Eftersom jag ändå måste vara hemma från jobbet gör jag kakan och fryser in till midsommarfesten som vi alltid har på "landet" - så får jag lite mindre att göra  under midsommarveckan.



Av Helga - 11 juni 2007 22:17

Nu sitter jag uppe, fast jag skulle nog gärna krypa ner under täcket snart. Sonen, som varit på gröna Lund hela dagen, måste inväntas. Hoppas att han kommer snart!


Maken tipsade mig precis om en krönika på Expressens sista sida av Maria Näslund - "Varför får inte min dygnsrytm respekt"?. Hon har små barn och är följdaktligen morgonmänniska och tycker att samhället är mer anpassat efter kvällsmänniskor. Jag har lite samma situation just nu och får oftast mest uträttat på morgon och förmiddag. Det är ju lite olika det där hur man fungerar över dygnets timmar kanske beroende på ens livssituation för tillfället.


Jag har ju sedan någon vecka en omröstning om just detta. Om du inte röstat ännu - gör gärna det!


 Sov gott ni som inte är nattugglor!!

Av Helga - 11 juni 2007 20:49

Jag fick äran att agera domare och poängräknare i brännbollsmatchen på dotterns lags avslutningsträff. Lagtjejerna spelade mot de vuxna och vann med 65 mot 46.


När det återstod 1 minut av matchen ledde föräldrarna, men tack vare en fantastisk enhandslyra som gav 25 extra bonuspoäng... så vann tjejerna. Det var ju kuligt!!!


Efter matchen blev det fikatajm i kvällssolen och tränarna fick sina presenter (presentkort på Stadium). Tack för den här säsongen J och R !!!


Det ska eventuellt komma åska till kvällen, men ännu lyser solen här! Tack och go´kväll. Nu blir det...... just det en kopp grönt te´.

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards