Inlägg publicerade under kategorin Natur

Av Helga - 14 juni 2011 19:15

Det har varit en aktiv ledig dag idag. Eftersom midsommar närmar sig och att jag inte är ledig så mycket innan så måste jag förbereda så mycket som möjligt redan nu.

Jag började med att storhandla... Sedan åkte jag hem igen och väckte "fräulein tonåring" och åt frukost med henne. Sen ut till stugan tillsammans för att rensa lite i rabatter, laga mat och för att frakta ut grejer.

Här har jag gjort en ört- och vitlökspaj med skinka...

De här korgstolarna har vi nyligen köpt och nu skulle de med ut i bilen... Stolarna till vänster är helt slut och måste kastas...

Det låg en död pippi utanför vårt hus... Stackarn...

I den gamla sandlådan växer sallad, timjan, gräslök och persilja är på G...

Jag lagade även Janssons frestelse och båda rätterna åkte in i frysen... Här är vår belöning för allt arbete vi utfört...

En mysig dag på landet...

Av Helga - 11 juni 2011 15:30

Jag fick en medelhavsflygning på jouren imorse och det brann i knutarna direkt efter att trafikkontoret ringt mig...

Lustigt nog var det ett faktum att när vi landade igen i Stockholm var det betydligt varmare där, på Arlanda, än på vår destination i Kroatien. Just nu är det omvända världen...

Under flygningen skulle jag köpa mig lite solkräm och skulle plocka upp mitt VISA-kort ur plånboken. Mitt VISA-kort som plötsligt inte låg där det brukar... Oro, oro, oro... Man kan ju inte spärra ett betalkort 10.000 meter upp i luften. Så småningom började jag misstänka att jag hade kortet i en handväska som jag använde igår på studentmottagningarna så jag hade is i magen och väntade med spärrningen tills jag kom hem och JAAA... i den vita lilla handväskan hade jag lagt kortet i ett sidofack. Tack - det var skönt!

Sen snabbt av med uniformen  och nylonstrumpbyxorna och så ut i skuggan med laptopen i knät, morgontidningen nyläst och en balja kaffe. Life is good!

Av Helga - 6 juni 2011 07:15

Från och med idag är jag tillbaka i luften. Jag ska flyga en Europaflygning och sedan en sväng norröver i Sverige för övernattning på hotell...

Vi har utgått från stugan utanför Norrtälje i helgen men har suttit inne mycket i en baskethall i Solna där dottern spelat de nordiska mästerskapen i basket för ungdomar - det blev en silvermedalj runt halsen efter matcher mot Finland, Norge, Danmark och Island... Det var oväntat bra för de här tjejerna som ganska nyligen börjat spela tillsammans för Sverige. Att se sitt barn agera på planen med Sverigetröjan på och att höra nationalsången före matcherna lovar jag kan få en mammas ögon att tåras!

Jag kikar in hos er mina kära bloggarvänner ikväll från mitt hotellrum...

Ha en mysig "Svenskdag" idag!

Flyg · Natur · Sport
Av Helga - 1 juni 2011 08:00

Idag får studentfamiljerna i Uppsalatrakten bekymmer eftersom väderprognosen talar om regnskurar hela dagen - typiskt!

Vi satt och gjorde upp ett körprogram igår för vilka studenter vi ska besöka under dagen och när. En familj som vi varit tvugna att tacka nej till (pga för många studentmottagningar) åkte jag förbi igår med en present till studentskan. Det ska bli kul i vilket fall med alla festerna idag!

Mors dag firades inte mycket hos oss i år eftersom alla var på språng men när jag kom hem från flygeriet fick jag de här fina presenterna...

Jag köpte fyra pelargoner på Plantagen för ett tag sen. Nu har jag sakta vant dem vid att stå ute och för några dagar sen flyttade de ut på altanen på riktigt...

Man skulle känna sig rätt så dum om man bråkade på ett flygplan och det ledde till den här åtgärden...

Av Helga - 17 maj 2011 07:54

Idag ska jag bara ha en må-bra-dag - inga måsten eller krav. Det är vad jag behöver för att hämta sig mellan arbetspassen. Städa, handla och stryka hinner jag göra imorgon innan det är dags att sticka iväg igen...

Lunch blir det hos min väninna och sen på eftermiddagen ska jag och dottern till ICA för att vaccinera oss mot TBE. Vi är redan vaccinerade sedan förut men behöver påfyllning i år. Fästingbussen kommer till affären och det är ett smidigt sätt att ta sin spruta.

På landet har vi "fästingfarm" så redan från det barnen var små har vi vaccinerat oss. En gång fick sonen borrelia men som tur var syntes det en tydlig ring kring bettet så vi kunde få hjälp tidigt innan han fick några andra symptom.

Rådjuren trivs i närheten av vår tomt på landet och de är ju värddjur för fästingarna...

Jag läser i Expressen om kören som lyckades rädda sin buss från en olycka och även räddade livet på busschauffören - vilken Solskenshistoria. Hoppas nu bara busschauffören hämtar sig...

Av Helga - 14 maj 2011 20:30

Home sweet home...

Det blev en ganska kort vistelse vid stugan eftersom jag ska jobba tidigt igen imorgon bitti. Jag tänker låtsas som ingenting och vara uppe sent och se hela Eurovision song contest - ja, så får det bli...

Till middag ikväll blev det hemmagjord pizza med bl a salami och lök.  Det är såå gott så man borde göra det lite oftare.

Snart ska pizzorna in i ugnen...

På landet regnade det mycket och det var bra för potatisen, löken och för mina små trädgårdsland där jag sått sallad, dill och persilja. Inte fullt så underbart för oss människor men som sagt regnet behövdes verkligen... det var snustorrt i marken innan regnet kom.

Av Helga - 8 maj 2011 19:00

Kan det bli mycket bättre en ledig helg vid stugan?

Solen gassade, fåglarna kvittrade och vi har kunnat fixa och dona i lugn och ro. Grillen kom också fram förstås...

Häng med på en bildkavalkad nu från vårt sommarställe. Klicka för större format på bilderna...

Imorgon är det dags för nya flygäventyr och även imorgon ska jag vara mentor för en nyanställd. Det ska bli kul!

Av Helga - 7 maj 2011 10:00

Idag har vi åkt ut till vår sommarstuga och där har vi en del att stå i för att få stället i ordning för övernattningar. Jag tar lite "ledigt" från bloggen över helgen!