Inlägg publicerade under kategorin Natur

Av Helga - 9 december 2011 08:26

Dagen fick en brutal start...

Här har regnat på morgonen och på trädgårdsplattorna under regnvattnet var det snorhalt. När jag skulle smyga ut i morgonrocken och i mina scholltofflor för att hämta tidningen föll jag handlöst till marken. Ett riktigt fall - ni vet så där som när någon slår undan fötterna för dig - pladask - rakt ner på de hala trädgårdsplattorna.

Gudskelovochpris för min starka benstomme. Inget gick itu. Jag fick bara ett litet sår på foten.

Man kan ändå inte låta bli att tänka på hur fort ens situation kan ändras. Nu hade jag kunnat ha varit på akuten i väntan på gipsning och några månaders sjukskrivning...

Så något roligt!

För att ni ska förstå det roliga måste jag bara först berätta att maken är född 1952.

Idag skulle alla fyra i familjen upp ungefär samma tid. Maken gick upp lite före oss andra och var nästan klar med frukosten när vi andra rullade in i köket. Vi snurrade kring varandra där vid köksbänkarna och fnös och suckade åt att alla var i vägen för varandra.

- Det var lugnare här innan ni kom, sa maken.

Jag kontrade;

- Menar du 1952?

I helgen ska vi bl a fira sonen som fyller 19 år strax före jul (23/12). Jag ska bara ta en sista flygtur idag före helgen...

Åh, så tävlar jag hos Trollmor också... Kika in och tävla du också!

Av Helga - 28 november 2011 17:15

Igår flög jag hela morgonen och en bit in på eftermiddagen men jag var hemma på kvällen. Det var jag glad för med tanke på det stormiga vädret... Internet bröts hemma och var borta i stort sett hela eftermiddagen och kvällen. Men vad gör det - vi hade iaf ström. Maken lagade en god skaldjurswok till middag. Han kan han...

Nu är jag ute och flyger igen och även idag har det blåst en hel del. Särskilt mycket blåste det i Östersund när vi var där vid lunchtid. Däremot märktes det inte så mycket i luften och passagerarna har inte verkat särskilt oroliga. Däremot hade vi en hel del folk ombord till Ängelholm som inte kunnat komma ner till Skåne igår. De hade bokats om till dagens flygningar.

En bild från Åre/ Östersunds flygplats som jag tagit vid ett annat tillfälle...

Den här stormen heter väl Berit och det får mig osökt att tänka på Sven Melander som skojade om sin flickvän som hette Berit. Hon kallades Beirut eftersom hon var så bombad...

Vädret bestämmer iallafall såna här dagar och man inser att vi människor är rätt små när det kommer naturkatastrofer och stormar.

Av Helga - 12 november 2011 14:00

Nu har alla i familjen dragit iväg hemifrån utom jag. Dottern på träning, sonen på match och maken skulle tända ljus vid sin pappas grav och sedan skulle han få fika hemma hos sin mamma. Jag har jour och sitter lugnt som tjuren Ferdinand under korkeken och luktar på mina blommor och väntar snällt... på telefonen...

Det finns lite att träna på när det kommer till den nya kameran... Canon EOS 600D. Här kommer lite testbilder;

Ett hav av presenter på 50-årsdagen...

Fina blommor fick jag också, men här blev nog skärpan lite galen...

Rosor som jag plockade i trädgården den 8 november... Inte så tokigt!

Ännu en fin blomma - den här fick jag av min lillasyster...

Av Helga - 13 oktober 2011 08:00

Senast jag jobbade kunde jag ha den tunna uniformsklänningen, pumps och kavaj...

Nu är det betydligt kallare ute så nu far jag iväg i långbyxor, blus, kofta, kavaj, kappa och stövletter. Vad hände?

Flyg · Natur
Av Helga - 26 september 2011 08:45

Vi åkte ut på landet på lördagsmorgonen och var snabbt igång med penslar och färgburkar. Vädret var verkligen kanon så det var inte alls så tokigt att stå där och måla friggeboden i solen...

Pauserna var heller inte så tokiga där vi satt på varsin stol och fikade/ lunchade. Jag blev ganska matt i solen pga förkylningen men vi måste ändå få friggeboden färdigmålad den här helgen...

På kvällen var vi både så trötta av allt arbete och av all frisk luft. Vi satt som två fågelholkar i soffan efter middagen

Så här blev det;

Vindskivorna hade vi just monterat ned för att måla dem...

Lite fler bilder hann jag ta i trädgården;

Många AJA-BAJA-svampar...

Tänk att det fortfarande är så fint i rabatten i slutet av september...

Idag är jag hemma - inget flyg för mig på några dagar. Örat känns av och jag kan inte tryckutjämna - ingen hit för en flygvärdinna.

Av Helga - 19 september 2011 10:31

Jag fick en helkväll i "tuben" igår...

Fullsmäckat var det på alla flygningarna. På den sista flighten var det en stor kille som kom fram till oss i främre galley. Han mådde inte bra - det syntes tydligt. Rätt vad det var så såg vi att han höll på att svimma. Att vi lyckades få ner honom på en av crewstolarna var en bedrift med tanke på hans tyngd (säkert 100 kg). Han hämtade sig ganska snabbt som tur var efter lite syrgas, vatten och baddande i pannan...

Sen sov jag på ett hotell i natt - det blev fyra timmar i sängen innan det var dags att flyga vidare. Jag tänkte att jag kanske borde sova en snutt till här hemma men då fick jag se detta...

Maken, sonen och svärmor var ute och plockade svamp i Norduppland igår och det gav tydligen en rejäl skörd.

Nu vet jag vad jag ska göra ett par timmar framöver och då har maken ändå redan rensat en hel del...

Flyg · Natur
Av Helga - 18 september 2011 09:45

Vi vaknade på landet igår morse och sen var det full fart hela dagen. Vi började med att ta upp båten...

Se där ja, där ligger den...

Sen var det förmiddagsfika innan vi satte igång att måla. På fredagen blev vi klara med att grundolja friggeboden och nu satte vi igång att måla boden med den färgade oljan.

Vi hann med två gavlar och resten får vi göra nästa helg. Det var kanonväder därute vid stugan så det tog emot att åka hem...

Jag hade ungefär 1,5 timme på mig efter att vi kommit hem innan jag skulle bort igen. Vi skulle träffas några tjejer på stan...

Först blev det ett glas vin på "Stationen", en ny restaurang i Uppsalas gamla centralstationsbyggnad. Sen var vi på Reginateatern och såg en föreställning av Cirkus Cirkör som heter "Undermän". Vilka fantastiska killar!!!

Efter det åt vi middag på "Ciao Victoria". En riktig helkväll alltså! Tur att jag får vila upp mig lite nu innan blåstället ska på igen på eftermiddagen.

Av Helga - 14 september 2011 08:45

Det blev en sväng i svampskogen igår. Jag hittade en hel del trattkantareller och en fin Karl Johan. Det fanns många kremlor också men det är inte en sort som jag kan till 100% så de fick stå kvar i skogen och vänta på en kremle-expert...

Flugsvampen är väldigt vacker där den står i skogen men är ju AJABAJA!

Jag gjorde en egen hitte-på-rätt av svampen och abborrfiléer... Det blev mycket gott!

* Bottna en smord ugnsfast form med färsk babyspenat och skivad purjolök.

* Stek blandsvamp och aborrfiléer som kryddats efter smak.

* Lägg fisken ovanpå spenatbädden och strö över svampen.

* Riv parmesan över fisken och svampen.

* Häll lite grädde över alltihop.

* Ställ in i ugnen, ca 200 grader i 10 minuter.

I helgen ska vi ut på byn tre tjejer. Min kompis som nyligen fyllde 50 år ska få sin present. Exakt vad vi ska göra kan jag inte tala om här och nu för det är fortfarande hemligt. Vi börjar iallafall kvällen på Uppsalas nya restaurang/bar "Stationen" med en drink...