Inlägg publicerade under kategorin Natur

Av Helga - 17 september 2012 10:26

Jag hostar vidare och gör nog bäst i att stanna på marken ett tag till...

Igår när jag låg i soffan och vilade var maken ute i skogen med sin mamma och plockade svamp. Det blev goda svampmackor på kvällen.

Imorgon kommer vår nya diskmasin... Den gamla har packat ihop så den sista tiden har jag agerat diskmaskin. Kalla mig knäpp men det är något vilsamt över att handdiska...

Av Helga - 4 augusti 2012 21:00

Igår var det halvdant väder på förmiddagen. Då åkte vi till Norrtälje och shoppade på nya GANT-butiken som har REA just nu. Maken köpte en skjorta och en tröja i ull och jag köpte en ullkofta. Alla plagg var nedsatta med 30-50%. Sen blev det lunch på caféet Tre praliner på Tillfällegatan 8. Vi tog varsin dubbeltoast med kantarellstuvning och det var rikligt och gott! Man kan sitta både inne och ute och vi klättrade högst upp till deras altan vid taknockarna - läckert!

På kvällen sken det upp så vi tog med oss maten ut. På en klippa satt vi och njöt av bad, kvällssol, grillad fläskkarré, potatis i folie, blå castello, sallad och ett varsitt glas rött. Jag tror att en av meningarna i mitt liv är att sitta på en klippa och titta ut över vattnet!

Ikväll tog jag bussen hem till Uppsala igen. Sonen kom hem från Rhodos nyligen och dottern håller sig helst här hemma. Nu blir det OS-TV resten av kvällen...

Av Helga - 21 juli 2012 11:00

Snacka om att ha haft tur - mina tre lediga dagar var riktigt fina sommardagar. Det blev båtutflykter två av dagarna och solen ville inte sluta skina. Härligt!

Nu är sonen och hans kompisar i stugan själva över helgen och maken och jag är hemma i stan. Lite jobb blir det för min del och maken har alltid något att syssla med. På måndag kommer dottern hem från sin 3-veckors språkresa. Det ska bli mysigt att ses igen!

VI hade mycket rabarber på landet så jag bakade bl a en sockerkaka med skuna rabarberbitar, kanel, solrosfrön och flytande honung. Senare idag  ska jag plocka av de svart vinbären här hemma och koka saft på dessa plus rabarber. Mmmm...

Av Helga - 8 juli 2012 18:45

Vi är hemma en snabbis igen för att packa om. Vi åkte hem från landet idag i regnet. Ikväll kommer sonen hem från en rolig helg. Han var först vid Dalhalla för att höra John Fogerty spela. Efter det åkte han och hans vänner till Stockholm resten av helgen.

Nu ska vi ska åka norröver tillsammans med sonen snart, till Hälsingland.

Sen, när vi kommer hem, är min semester slut och det är dags att börja jobba igen. Ett stycke uniform, ett par nylonstrumpor av bästa kvalitet och ett leende och så är jag igång igen

Vet du förresten?? Igår hittade vi lite kantareller på landet... Det var inte många och de var väldigt små, men ändå...

Dottern verkar nöjd med vistelsen i Lindau - hon har ringt och meddelat att hon har det bra!

Av Helga - 1 juli 2012 12:00

Nu är vi hemma igen för att hjälpa dottern komma i ordning för sin 3-veckors språkresa till Lindau. Vi ska packa och kolla att alla grejer som behövs finns hemma. Sonen ska jobba en vecka till och sen har han ledigt 4 veckor. Han ska bl a på en John Fogherty-konsert i Dalhalla och så ska han åka till Rhodos en vecka. Lite avundssjuk är jag allt på resan men jag ska hålla mig på hemmaplan i år. Vi har stora projekt på gång på landet som blir kostsamma och som kräver arbete. Taket på vår stuga behöver bytas, vi ska betala kostnaden för kommunalt vatten och avlopp och vi ska färdigställa den nya friggeboden.

När dottern kommit iväg ska vi åka tillbaka till landet och då tar vi med oss svärmor ut. Hon behöver också lite semester från sin lägenhet i stan. Det blir säkert en och annan fisketur som hon älskar! Vi har haft hyfsat väder ändå, vid vår stuga ute i kustbandet. Vi har gjort flera utflykter med båten och tagit med fika. Det är den totala avkopplingen att halvslumra i en båt med kluckandet från vågorna i öronen...

Känner jag för att höra andra ljud lyssnar jag gärna på Sommar i P1 och i år har jag lyckats höra i stort sett alla programmen.

Av Helga - 7 juni 2012 20:00

Maken kom hem sent igår kväll, trött men lycklig. Lycklig eftersom han och hans vänner haft en så rolig dag utanför Grisslehamn. De fick upp två fina laxar - den ena på 8 kilo och den andra på 12 kilo. Fullt lika kul var det väl inte att rensa den största firren sådär sent men det var det ju värt!

Idag blev det en tur till Dublin och där var det svalt och regnigt. Vi hade många äldre irländska par med oss tillbaka till Stockholm. Helt klart verkar Stockholm ha blivit ett stort turistmål för Européer...

På sista flygningen för dagen hade vi en rolig man längst fram. På den plats han hade får man inte hänga sin kavaj på väggkroken under start och landning. Jag bad att få hänga in hans kavaj i vår garderob. Han skojade och sa;

- Jag har plånboken i vänster innerficka om du skulle vilja lägga dit lite pengar

Flyg · Humor · Natur
Av Helga - 6 juni 2012 15:00

Idag är en trött men lycklig dag...

Sonen tog studenten igår och det känns ganska skönt att allt är avklarat och att allt gick så bra! Vi hade runt 5o gäster här hemma på eftermiddagen och kvällen och sen var det bara upp och jobba tidigt igen imorse. Som tur var hade jag en kort arbetsdag idag och är redan hemma igen...

Huset ser ut som ett bombnedslag men vad gör det när det var resultatet av en härlig dag med fina minnen tillsammans med familj, släkt och vänner! Om du vill veta vad vi bjöd på kan du gå in på matprat-bloggen.

Bara för att juni är en månad med så mycket roliga aktiviteter så ska jag gå på en träff med kollegor ikväll. Det blir inte sent eftersom jag ska ut och flyga igen imorgon bitti...

Maken har en härlig dag idag. Han fick en present av goda vänner för ett tag sen. Det var en heldags fisketur i krokarna kring Grisslehamn och idag var det dags. Det ska bli kul att höra hur de haft det!

Av Helga - 21 maj 2012 01:15

Vi hade en mysig delvis-helg på landet. Jag sådde fröer och planterade om en del i rabatterna. Jag rensade ogräs och städade inne i stugan. Maken höll mest på med båten  och förberedde den för sjösättning.. På lördagen åkte vi hem igen eftersom vi skulle på fest. Det var en god vän som fyllde 50 år och vi bjöds på en härlig trädgårdsfest.

Nu är jag ute på turné igen och ligger till sängs på ett hotellrum efter en lång flygdag.

Någonting har hänt på sistone - jag är mer än lovligt snurrig. När vi hade landat för kvällen och gått ut till taxin kom jag på att jag glömt mina glasögon i flygplanet. Jag fick springa tillbaka och be en säkerhetsvakt om hjälp att komma tillbaka ut till planet. Kollegorna satt snällt kvar och väntade i taxin när jag kom halvspringande tillbaka. Himlans tur att jag kom på att jag glömt glasögonen ombord. Det är dyrt så att köpa nya...

Nej, nu drar jag täcket över huvudet och sover sött så länge jag bara kan. Vi hämtas igen vid lunchtid för en ny dag i det blå... Fly me to the moon - sjunger och gnolar så smått medans jag funderar på att stänga ner. Natti natti!