Inlägg publicerade under kategorin Natur

Av Helga - 13 september 2011 10:00

Jag har haft några dagars jour men nu är det slut med det för denna gången... Jag har fått jobb varje dag men det har varit ganska lindrigt ändå - ingen hotellövernattning t ex, vilket jag uppskattar. Jag övernattar ju allra helst i min egen säng ;)

Det är mycket tankar kring min jämna årsdag nu. Lokal, mat och underhållning är bokad till helgen före födelsedagen men det är mycket annat praktiskt som man ska tänka på... På själva födelsedagen reser vi till Rom hela familjen. En födelsedagsmiddag med maken och barnen i Italien ser jag mest av allt fram emot just nu...

Idag blir nog det en sväng i svampskogen...

Ett litet höstarrangemang...

Av Helga - 28 augusti 2011 13:43

Jag har ledig helg och har haft det riktigt bra...

Jag och maken åkte ut till stugan på fredag eftermiddag och lagom till fikat satt vi där utanför husknuten med varsin kaffekopp i handen. Vi fixade en del i trädgården och sen grillade vi på kvällen.

Sen hem igen på lördag eftermiddag lagom för att hinna fixa oss fina inför kvällens festligheter. Min absolut bästa väninna fyllde 50 år och det firades med en härlig fest. Jag höll tal och trots att jag innan kände mig rätt så nervös, så gick det bra! Flera gäster höll tal, det sjöngs i högan sky och vi fick supergod mat - kan det bli mycket bättre än så en ledig lördagskväll?

Sonen grillade, med sina kompisar, här hemma i fredags kväll och var sen ute på krogen på lördagen. Dottern har besök av sin pojkvän i helgen. De har inte setts på säkert en månad pga av resor så det är ett kärt återseende!

Av Helga - 20 augusti 2011 16:15

Mamma Mia vad fint väder det var på Skiathos idag. Synd att jag måste vända tillbaka till regnet nästan direkt...

Flyg · Natur
Av Helga - 10 augusti 2011 09:45

Jag läser att abborren är tillbaka vid Upplandskusten och det kan vi verkligen intyga. Maken var ute och fiskade i förra veckan och efter två timmar fick han lov att sluta eftersom han hade fullt, i två hinkar, med stora fina abborrar. De största var på 800 gram. Nu äter vi abborre ofta - en riktig delikatess!

När vi var i Barcelona åkte vi linbana. Det var en fantastisk upplevelse - särskilt för mig som är höjdrädd. Jag tittade bara rakt ut och då kunde jag faktiskt njuta av utsikten. Dottern försökte få mig att titta ner genom ett öppet fönster men det klarade jag bara inte av...

Den svenska tanten är utrotningshotad. Det måste vi sätta stopp för så plocka nu fram förklädet, småkakorna, virkningen och de små porslinskopparna så hon bevaras i all evighet...

Av Helga - 19 juli 2011 10:30

Ett livstecken från Helga...

Vi är hemma för att städa, hjälpa svärmor med ett sjukhusbesök och för att hämta dottern som varit på ett läger.

Maken har plockat fram hagelbössan eftersom vi visst ska bli presenterade för en viss vän för första gången. Vi får se om bössan kommer till användning ;)

Ha en fortsatt skön sommar!

Av Helga - 4 juli 2011 19:30

Vi njuter av sommaren mellan mina flighter... Klicka för större bilder!

1. Dill

2. Klöver

3. Sallad

4. Timjan

5. Vinbär

6. Salladsblad från egen odling med riven parmesanost och vinegraette

7. Grönsaker i folie (fänkål, purjo, timjan, tomat och persiljesmör)

8. Gös som ska grillas

9. Nyrensade kantareller

10.Ugnsbakad färskpotatis

Av Helga - 29 juni 2011 12:15

Fördelen med att stiga upp i ottan är att man ibland (inte alltid) kommer hem relativt tidigt. Som idag t ex då jag redan kommit från jobbet och parkerat i trädgården.

Lite lunch på G nu och så ut, ut, ut...

Sola och läsa lite på gräsmattan...

På framsidan ser det ut så här...

På baksidan lite skuggigare...

Här kommer även några bilder från stugan;

Blåbären är tidigt färdiga - vi gjorde en blåbärspaj i måndags... Jag råkade ta sönder en pelargon - det blev gulligt med sticklingen i en liten röd gräddkanna... Mera pelargoner i köksfönstret i stugan...

Av Helga - 28 juni 2011 18:30

Tittut!

Jag är ute på en flygturné och har tagit mig tillbaka från stugan och naturen ett tag... Just nu är jag på ännu ett hotellrum - den sista övernattningen borta innan semestern som börjar i mitten av juli. Jag börjar längta rätt så rejält nu...

På midsommarafton fick jag med kort varsel ledigt och det var tur det eftersom vi hade stugan full med gäster. Vi var sammanlagt 19 personer som åt sillunch, dansade runt midsommarstången, åt tårta och drack kall simmig punsch, hade femkamp och grillade på kvällen. En familj reste hem på kvällen men ändå var vi 12 personer som övernattade i stugor och i tält.

På midsommardagen var det omöjligt att få ledigt så då for jag iväg vid sju på morgonen och maken och gästerna fick ordna med frukost och lunch...

Sen sist jag skrev i bloggen har sonen klarat både teori och körprov och har nu tagit körkort!!!

Ikväll ska jag se Allsång på Skansen innan det är dags att sova tidigt för att orka med en tidig start imorgon igen...