Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under oktober 2007

Av Helga - 10 oktober 2007 22:03

Fy fasen vad läckert... Jag har fått ett nytt inlägg i Resedagboken.se, skickat till mig via mail, från mitt syskonbarn och precis som jag misstänkte är han ute och reser. Jag visste att han skulle hälsa på min syster (hans mamma) på andra sidan jordklotet och detta inlägg var skrivet på vägen till henne från Kuta Beach i Indonesien. Hans födelsedag verkar ha varit lyckad och han mår som en prins och det är ju alltid underbart att höra!


Vi har ju haft lite problem med e-posten här hemma sedan igår. Nu provade jag på Telias nya tjänst, chatt, för att lösa vårt problem och nu när teknikerna fixat det stora problemet kunde jag få hjälp med slutklämmen. Nu fungerar allt som vanligt igen! Det var verkligen en perfekt tjänst Telia. Tack för det televerket, som reklamen löd förr...


 Jag gillar dörrar, portar, fönster och grindar, jag vet inte varför. Kanske för att de ser så inbjudande ut?

Av Helga - 10 oktober 2007 14:57

Oj, oj, oj vad plåboken liksom sjönk ihop efter min runda med bilen idag. Det är ju inte bra när maken tar bussen till jobbet - det blir så dyrt ;)


Det blev först en tur till Biltema där jag fick ett cykelhjul bytt på garantin (OBS! gratis) och efter det till Jysk där jag köpte två nya påslakanset med örngott och två tavelramar. Sedan åkte jag till Plantagen och köpte lite höstväxter till en utekruka och sedan till en vitvaruaffär där jag äntligen kom till skott och köpte en ny diskmaskin. Jag köpte en ny dammsugare också och nu åker den gamla ut till sommarstället. Dammsugaren som finns på landet är urusel och livsfarlig för hörseln. Jag fick nästan 600:- rabatt för att jag köpte båda apparaterna på samma ställe. Så nu förstår du att det blir havregrynsgröt och nudlar till den 27:e här hemma...

Ungefär så här ser dammsugaren ut fast den är svart och inte så här fint hallonröd...


Sonen kom hem tidigare än vanligt idag för hans idrottslektion var inställd. Det var jättemysigt för han kom hem precis när jag skulle till att ta en fika...


Jag har hunnit prata med mamma och pappa också, de kom hem från sin charterresa igår kväll. Allt har gått bra och de har haft kanonväder...Nu ska mamma operera sitt knä om en vecka och vi får hoppas att det ska gå bra! Mina föräldrars lägenhet stamrenoveras just nu och de bor i en tillfällig bostad några veckor. Nu har de fått besked om att renoveringen drar ut en vecka till på tiden och då får de bo hos oss eller hos min syster den veckan.



Av Helga - 10 oktober 2007 08:41

En god morgon är det, men kall och kallare ska det visst bli...


Mina krukor med sommarblommor och Boll-X börjar se lite ledsna ut, så nu är det kanske dags för något tåligare utanför knuten.


Igår ringde dotterns tränare och berättade att det är spelarbrist i ett flicklag som ska spela Ungdoms-SM i höst och att de vill ta in några av de yngre tjejerna tillfälligt över den turneringen. Min dotter är tydligen påtänkt och det skulle hållas ett möte, om hur det hela ska gå till med extraträningar osv, igår kväll. Det känns spännande tycker min dotter, så vi får hoppas att allt går i lås. De båda tränarna som är inblandade får försöka hitta lösningar som passar båda lagen.


Vår dotter är hela tre år yngre än de som spelar i det här USM-laget. Hon är dock van att spela med äldre spelare eftersom tjejerna hon lirar med i vanliga fall är ett år äldre än henne. Sonen fick också spela ungdoms-SM ett år för "tidigt". Det är naturligtvis mycket roligt och en stor uppmuntran att "plockas upp" så här.


Jag bad tränaren meddela oss hur mötet gick via e-mail, men självklart har Telia störningar på E-mailen sedan igår kväll, så vi vet inget mer ännu.


Nu ska jag strax sticka iväg och handla mat, titta på diskmaskin (igen) och lämna in sonens cykel som har punktering. Jag måste nog köpa något nytt till utomhuskrukorna också...


Av Helga - 9 oktober 2007 21:33

Tänk om man kunde få veta lite mer om hur det går för människor man mött. Idag tänker jag på en passagerare som vi hade med ombord på en flygning för ett tag sedan. Han hade brutit benet och skadat knät rejält och hela benet var spjälat. Han transporterades hem med flyg för omedelbar operation och en ambulans mötte upp utanför flygplanet - jag undrar hur passageraren mår nu och hur allt gick sen.




En klassisk text;


Jag trivs bäst i öppna landskap,

nära havet vill jag bo.

Några månader om året,

så att själen kan få ro....




Bilden är tagen i Helsingborg;

Av Helga - 9 oktober 2007 18:41

Det blev en skön promenad i solen... Det gäller att passa på att njuta innan kylan och Kung Bore kommer hit.


Nu har vi ätit middag alla utom sonen, som ska äta efter sin träning. Vi åt currykyckling med ris och grönsaker. Efter maten har jag hjälpt dottern med läxorna. Det börjar bli lite tuffare nu med många prov, så det gäller för henne att ligga i. Det är mycket som är nytt när man börjar på högstadiet, men jag tycker att dottern klarar allt det nya bra.



Idag var det marknad i stan och där ville naturligtvis dottern och hennes kompisar gå en stund. Några godisremmar tror jag slank ner innan hon kom hem... Tjejerna gick in i ett nytt stort "stolthetshus"  här i stan också och dottern konstaterade att stan inte var så vacker däruppifrån.


Av Helga - 9 oktober 2007 12:54

Nu är städningen klar och det är det min tid...


Dags för lite lunch och då ska jag titta igenom gymnasiekatalogen som just kom med posten. Det är dags för ett val för sonen snart, som är nog så svårt... Det blir högst troligt ett gymnasieval med idrottsinriktning, men exakt vilken linje är ännu inte klart.


Efter lunchen blir det en promenad i det fina vädret. Jag "måste" ju se till att få mina steg idag också (för dig som inte brukar läsa här är mitt mål att gå minst 10.000 steg per dag).


Imorgon ska maken ta buss till jobbet så jag kan handla, titta på diskmaskin och lämna in en cykel med punktering...




Av Helga - 9 oktober 2007 08:25

Jag är LEDIG idag - åh, så skönt! Visserligen finns det saker här hemma som måste göras, men ändå.


Det första som måste fixas, så fort stället öppnar, är en tid för att prova ut nya skoilägg till sonen. Hans gamla ilägg verkar ha gjort sitt och sonen börjar få ont i ett knä. Iläggen brukar klara ca 1 1/2  år innan de behöver bytas ut. Vi har redan fått en tid om två veckor, men nu verkar det vara mer akut än jag trodde - detta måste fixas fort!


Sedan ska det städas och sånt förstås, men det är ju verkligen inte särskilt intressant. På tal om intressant har jag följt debatten här om vad man ska/bör skriva på sin blogg... Det måste väl ändå vara upp till varje enskild bloggare att skriva det man har lust med. Det är min ståndpunkt i frågan.


Blogga på...är din blogg tillräckligt intressant kommer läsarna...


Idag kommer mina föräldrar och moster hem från sin charterresa. Det ska bli kul att höra mer om hur de haft det. Morbror längtar nog efter moster väldigt mycket. Han har inte kunnat följa med på resan eftersom han drabbades av en svår stroke för några år sedan.


Igår fyllde ett av de äldre syskonbarnen år och jag skickade ett SMS för att gratulera. Undrar just var han är nu? Han reser runt en del - ena stunden jobbar han på slakteri på Island och nästa som byggnadsarbetare i Norge eller så reser han runt i Asien. Jag ska gå in på "resedagboken" och kolla om jag inte får något svar på mitt SMS.


Av Helga - 8 oktober 2007 18:26

Nu var det riktigt skönt att komma hem... Jag hann dock inte hem för att laga mat till barnen som jag trodde eftersom vår Europaflygning var försenad. Det är ganska vanligt att flygningar till/från Europa blir sena p g a mycket trafik på flygplatsen eller i luftrummet. Flygningen tilldelas då en s k slot-tid, d v s en tid när man får tillstånd av flygledningen att starta.


Idag var det annars helt fantastiskt vackert när vi kom in över Alperna - vi kunde se både Mont Blanc och Matterhorn helt tydligt och klart - läckert! En av fördelarna med mitt jobb är såna här stunder och att vi alltid kommer upp över molnen och får se solen!!


Båda ungdomarna har stuckit iväg på träningar nu, maken ligger och tar igen sig efter jobbet och idag blev middagen en snabblagad, halvtråkig sådan. Tur att Mamma Scan finns...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards