Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 19 januari 2015 09:53

Det har varit full fart de senaste dagarna. Jag kom hem igen från Nice i torsdags och på fredagen hade jag en studiedag inför den årliga nödträningen. Vi har skrivningar och ska klara det praktiska på ett bra sätt så det gäller att läsa på. På fredagskvällen var vi bjudna hem till mina föräldrar och där hade min syster (som bor i Norge) ordnat med "Norsk afton". Vi åt fiskkakor med stekt lök, remouladesås, vit sås, kokt potatis och kapris bla. Riktigt gott!

Hela lördagen var det nödträning med allt vad det innebär. I år var temat brand och vi fick träna på att släcka bränder och utrymma flygplan vid brand. Sen på kvällen gick vi till restaurang Hodja i Uppsala för att fira dotterns 20-årsdag.

Egentligen fyller vår dotter år idag men idag på morgonen har jag varit med henne till sjukhuset och ungefär nu ska hon opereras och ta bort sin sköldkörtel. Jag hoppas höra av henne så snart hon vaknar till och då ska vi hälsa på så fort vi får.

Här kommer de sista bilderna från Niceresan. Nu när snön ligger vit utanför fönstret känns det mysigt att se tillbaka lite;

#helga #flyg #resa #operation #bilder #nice #frankrike #norge #hodja #hälsa

Av Helga - 13 januari 2015 10:35

Har just ätit en fransk frukost med croissanter och sånt.

Den där kuren jag börjat på efter nyår får vänta tre dagar. Promenaderna blir iallafall långa och många så det är nog ok ändå!

#helga #resa ##nicefrance #nice #frukost

Av Helga - 10 januari 2015 16:23

Idag kan man säga att vi tjänat drygt 2000 kronor...

Vi åkte och köpte mattan (Emma) som jag berättade om nyligen. När vi kom till kassan sa expediten att den kostade 3575 kronor. Jag sa att jag kikat på nätet och trodde den kostade 1495:-. Men nej, enligt lappen som satt på mattan hette den Palett och kostade betydligt mer. Ok, vi tvekade men tog den ändå.

Sen när vi kom hem och hade lagt mattan på plats satt jag och kollade på nätet igen - det sved allt lite med priset. Mattan jag sett på internet såg exakt likadan ut som den vi köpt och det tyckte jag var skumt. Sen märkte vi att måtten inte stämde med uppgifterna på lappen heller. Jag bestämde mig för att åka tillbaka till Mio i snöstormen och fråga om inte det var så att mattan vi köpt var felmärkt. Jojomensan, det var den.

Jag fick tillbaka drygt 2000:- och ett presentkort som ersättning. Man kan ju undra om det är en kund som myglat genom att byta lapp på mattan eller om den var felmärkt från leverantören? Detta var riktigt illa eftersom det mycket väl kunde blivit så att vi aldrig upptäckt felet. Tur att man är om sig och kring sig och envis som få...

Kanske tror du nu att vi alltid shoppar dyrt, men nej. Vi lämnade in flera kassar med grejer på Röda Korsets loppis idag. Samtidigt handlade vi några grejer där: en fin stor glasskål från Boda Nova för 50:-, en vårduk med tulpaner för 15:- och tre LP-skivor för 30:-. Totalt 95:- alltså för allt detta.

*****************

Än en gång får jag vara stolt över en duktig kollega. Anna Barkman, som arbetar som steward på flygbolaget, har tagit sig vidare till kvalet i "Sveriges mästerkock". Det ska bli kul att se hur det går för henne i nästa avsnitt.

Lycka till Anna!

#helga #mattor #tjänapengar #sverigesmästerkock #flyg #steward #matlagning

Av Helga - 6 januari 2015 13:22

Idag fick vi förmiddagsbesök av en kompis till dottern. De var i Tanzania samtidigt bl a och var vänner redan innan det. Det är alltid kul att få träffa ungdomarnas kompisar...

Igår var maken och jag ute och letade nya mattor till vårt all-rum. Vi kom hem utan mattor men har bestämt vilka vi ska köpa nu iallafall bla den här, Emma från Mio. Sen stack gubben ut på galej och då gjorde vi pizza här hemma. Vi hade en rulle färsk smördeg kvar sedan nyårsafton och det blev riktigt gott att göra pizza på den.

Vi har även djurkompisar som brukar hälsa på oss under vinterperioden;

Kan du se de tre rådjuren?

#inredning #pizza #kompisar #rådjur #trädgård

Av Helga - 28 december 2014 13:23

Jag njuter av min semester som lunkar på i lagom takt. Vi har firat jul med släkt och familj, byggt pussel, fyndat på mellandagsrean, promenerat mm

Min systers prydnassaker. Vi firade jul först hos min mans syster och sen hemma hos min syster.

Den här bilden tog jag igår under en skymningspromenad...

Imorse när vi åt frukost skypade vi med sonen som fortfarande är i Vietnam. De reser runt med buss eller moped och verkar ha det bra! Julen firades med en grillfest och nu ska de fira nyår i Hanoi. Sen reser de mot Laos, Thailand, Burma och Indonesien.

Ikväll ska vi äta knytmiddag tillsammans med min familj och vi blir 15 personer. Jag ska stå för förrätten och tänkte servera en italiensk delikatesstallrik med olika salami, mozarella, ugnsstekt broccoli, marinerad kronärtskocka mm. Det funkar bra eftersom vi har en vegetarian och en vegan i sällskapet - då tar jag bara bort det som inte passar för dem att äta.

#mellandagar #familj #jul #middag #knyt #helga

Av Helga - 14 december 2014 12:58

Det har varit en härlig helg med mycket umgänge.

I torsdags var vi ju ute på restaurang med en amerikansk släkting som var i stan på en kongress. I fredags hade vi glöggknyt hemma hos våra grannar och vi var runt 12 personer från gatan. På lördagen hade vi gäster över på middag. Jag hade gjort en buffé med en hel del olika rätter. Till fördrink blev det glögg och till efterrätt hade vi rabarberglass med jordgubbar. Riktigt kul och trevligt alltihop men lite för trött blir man när man inte vilar tillräckligt på ledigheten.

Strax innan gästerna kom i lördags...

Nu är jag ute på tur igen och ska jobba fyra dagar till innan min julledighet börjar. Idag hade vi ett par med oss ombord och vi hade blivit varskodda av mannen redan inne i terminalen att han ville överraska sin fru. Vi hängde med på hans idé och hon blev riktigt glad! Sånt är så kul, när man kan glädja några resenärer lite extra. Vi hade också en väldans massa försäljning av parfymer och presenter på vår ena flight - det märks att det snart är jul! Många uppskattar att kunna handla ombord och slippa tänka på det sen när de är hemma.

Just nu är jag på hotell och ser en dokumentär om Tsunamin - det är väldigt intressant! Ska släcka snart för att sticka iväg imorgon förmiddag igen.

Hej hopp!

Av Helga - 12 december 2014 08:52

Pga Telias problem med cyberattacker mot deras servrar kommer jag inte ut på internet via bredbandet. Det har strulat flera dagar nu.

Igår kväll träffade vi en släkting från USA som är i Uppsala på en kongress. Vi mötte henne på hennes hotell och gick sen till restaurang Plock och åt några smårätter och drack ett glas vin. Efter det gick vi till stora torget i stan och tittade en stund på sändningen av musikhjälpen. Självklart har vi betalat in pengar till insamlingen som ska hjälpa till att stoppa spridningen av HIV.

Idag flyttar våra närmaste grannar till stan. Det är ett äldre par som bott här sedan vi flyttade hit 1997. De har alltid varit otroligt fina och gulliga. Vi kommer verkligen att sakna dem. Just nu står en stor flyttbil här utanför och plockar med sig alla deras saker och möbler. Snyft...

In flyttar ett yngre par med en ett-årig baby. Jag känner mannens pappa faktiskt och vet att detta också blir bra grannar!

Här på bilden står min dotter och vår släkting framför buren på stora torget. Släktingen är typ en syssling till mig på min farmors sida. En av min farmors syskon emigrerade till Amerika och det har blivit många släktled på andra sidan Atlanten. Vi följer gärna tv-serien "allt för Sverige"och tänker på vårt arv.

#arv #usa #telia #problem #helga #plock #restaurang #emigranter

Av Helga - 11 december 2014 12:19

Det är mycket nu...

Jag har jobbat som en tok i fem dagar och nu på ledigheten ska jag fixa inför en middagsbjudning vi ska ha på lördag. Mat ska inhandlas och lagas och så ska det städas också förstås.

Igår fick jag iallafall en paus på arlanda och fick tillfälle att mysa lite.  Julpyntade granar fanns på väg in i Sky brigde mellan terminal 4 och 5.

Jag köpte nya uniformsstövlar och fick en bra crewrabatt.

Sen tog jag en fika på RC Chocolat med kaffe och kardemummabulle. Mmmmmm...