Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 18 februari 2015 13:55

Igår hade vi tur. Kaptenen hade tänkt på oss alla i besättningen och köpt med sig minisemlor. Det var ju extra bra eftersom det var fettisdagen igår.

Vi hade en ganska lugn flygning på ena sträckan så det fanns tid för en fika.

Idag sticker jag iväg på en tredagars-slinga och kommer hem igen på fredag natt. Maken har sportlov och håller på och fixar lite här hemma.

Igår skypade vi med sonen som är i Singapore just nu och på väg mot Indonesien. När jag var liten bodde vi i Singapore. Sonen och hans kompis gick förbi platsen där vi bodde men allt var förändrat. Vårt hus var rivet och även skolan där min pappa jobbade. Kvar fanns ett gammalt kapell och runt det skulle det byggas nya hypermoderna bostadshus.

#resa #flyg #helga #semla #singapore #sportlov

Av Helga - 17 februari 2015 12:08

Igår flög vi en charterflight till Madeira och sen tillbaka igen och arbetsdagen blev lång, ca 13 timmar. Tack vare en kanonbesättning fick vi en bra dag med många skratt.

Jag har sedan jag blev Purser bestämt att jag ska ha med mig fikabröd när vi har såna här långa flygningar och det hade jag igår också - det blev havrerutor. Det blir mitt sätt att visa att jag uppskattar mina kollegor som jobbar på trots ibland tunga dagar.

Det mesta flöt på bra på flighten men på hemvägen fick vi problem med förbeställningspåsar (taxfreepåsar) som inte levererades till flera av våra passagerare. Det är så himla tråkigt när sånt här inte fungerar!

Jag pratade med alla berörda personligen och så får företaget som sköter dessa leveranser ta kontakt med kunderna för hitta en bra lösning.

Här några bilder från flygplatsen i Funchal, Madeira...

Idag tar jag det lite lugnt för det ska flygas ikväll igen. Idag är det en betydligt lugnare dag men ändå...

#flyg #helga #maderia #taxfree #havrerutor

Av Helga - 14 februari 2015 17:39

Ledig helg och jag älskar´t!

Jag har hunnit med mycket...

Först städning och lakansbyte och lite tvätt. Sen matinköp på COOP med dottern och direkt efter det såg vi en basketmatch där Uppsalalaget  Sallén vann.

Den vitklädda tjejen med nr 4 på ryggen är 1.98 lång. "Vår" spelare bredvid ser nästan liten ut men är också runt 1,94 lång. Det är många baskettjejer som är långa men det finns även många som är små och kvicka...

Nu har jag förberett en efterrätt till ikväll - det blir en bär- och fruktsallad. Det blir vårt myspys hemma på "alla hjärtans dag". Vi ska äta färsk lax med stekt potatis, rom, gräslök och gräddfil som varmrätt.

#allahjärtansdag #helga #bär #efterrätt #basket #ledighelg #helg

Av Helga - 12 februari 2015 10:11

Jag har varit hemma en sväng och hade stämt träff med en fönsterrenoverare. Vi har två fönster som har fått pyspunka, som han uttryckte det. Fönstren är immiga men kan inte putsas rena eftersom det inte går att komma åt det området i fönstret. Vi bestämde att hans firma ska fixa det åt oss men det får bli när det är lite varmare utomhus.

Jag bakade morots- och oreganobröd och det bästa med det brödet är att man inte behöver jäst.

Jag hann njuta av våra blommor från helgens kalas också...

Den här tycker jag är kul. Tulpaner som växer direkt upp ur sin lök...

Idag vaknar jag i Skellefteå och förra veckans snöoväder känns långt borta. Igår kväll var här 7 grader varmt och snön tinar bort fort. När jag kom in på hotellrummet skyndade jag mig att se Sveriges Mästerkock på TV4 play och min kollega Anna klarade sig bra ännu en gång. Jag är så imponerad av henne!

Idag ska vi flyga från lunchtid till sent ikväll men sen är jag ledig över helgen.  Jihaa!!!

#helga #flyg #sverigesmästerkock #tulpaner #fönster #mat #skellefteå

Av Helga - 7 februari 2015 18:00

Idag hade vi släkten här på fika. Vi blev 15 personer...

Mumsfilibabba...

minibullar, chokladsnittar, havrerutor, smörgåsar och herrgårdstårta.

#fika #helga #släktenärbäst

Av Helga - 6 februari 2015 10:29

Igår var jag ute och åt lunch med dottern för att fira en av hennes tentor som klarats av på ett extra bra sätt!

Först gick vi till en Libanesisk restaurang, Meza, och där tog vi varsin mixtallrik.

Sen tog vi varsin cheesecake på ett café intill efteråt. En riktig "treat" till oss båda!

Trots att meze är ganska nyttigt och lättsmält satte sig cheesecaken som en smäck och vi rullade hem...

#helga #lunch #meze #meza #Uppsala #restaurang

Av Helga - 5 februari 2015 09:43

Jag var inne på flygbolagets dataprogram igår på eftermiddagen och ja, jag hade fått en flight på jouren. Jag satt och kollade hur mycket passagerare vi hade och planerade vilken buss jag skulle ta. Helt plötsligt var flygningen borta från mitt schema igen och sen fick jag aldrig något jobb. Så igår blev det en "ledig" dag men helledig är man ju inte när man har jour - man är i ständig beredskap och redo att rycka ut.

Sist jag jobbade hade vi med oss ett par i 30-35-årsåldern. Vi gullade med dem lite extra för de såg så kära ut. Vi ordnade extra fina glas till champagnen. Det var första gången de reste ifrån barnen och det strålade om dem. När de steg av tackade de för servicen och sa;

-Ni är bäst!!!

En sån liten ansträngning från vår sida och så glada som de blev -  Härligt!

På lördag ska vi ha släktkalas för att fira dottern som fyllde år samma dag som hon opererade bort sin sköldkörtel. Jag har bl a tänkt baka kanelbullar och igår gjorde jag havrerutor a´la Pernilla Wahlgren. De blev supergoda! Sen blir det en herrgårdstårta också och säkerligen fruktsallad som jag tycker är fräscht att ha som motvikt till alla kakor.

Här två bilder från tidigare fikakalas för barnen...

En fyller år i Januari och

en fyller år i december.

#helga #flyg #flygvärdinna #fika #gäster #födelsedag #service

Av Helga - 22 januari 2015 08:55

Idag ska jag skjutsa iväg dottern till en föreläsning och sen ska hon på en utställning där nya utländska universtetsstudenter deltar. Vår dotter har ett uppdrag på sin stundentnation som just handlar om ett ansvar för olika aktiviteter för internationella gäststudenter. Jag har lovat att vara "stand-by" ifall hon känner att hon blir för trött. Det här blir första dagen hon har något program utanför hemmet efter operationen.

Det har varit lite svårigheter att dricka efter operationen eftersom vätskan vill åka ner i fel strupe. Igår kom jag på att dottern skulle använda ett sugrör och då gick det plötsligt mycket bättre. Skönt!

Vi skypade med sonen igår också. Han hade varit på "Gibbon experience", vilket är ett äventyr med linbanor i djungeln i  norra Laos (länken går till bilder från google). Överskottet av intäkterna från Gibbon experience går till olika lokala projekt. Idag har sonen och hans resekompis förflyttat sig till Thailand och de skulle nu bege sig till Pai och sedan Chang Mai.

Jag bakade ett gott morots- och oreganobröd igår till middagen, klicka på länken för recept. Det bästa med brödet är att man inte behöver någon jäst men det blir ändå saftigt eftersom man använder finriven morot och yoghurt bl a.

Mina tulpaner har snart gjort sitt bästa men de är vackra ändå på något sätt...

Imorgon är det dags att dra på "den blå"  igen (uniformen) och då känns det bra att allt börjar bli som vanligt här hemma med tanke på dottern som nu tillfrisknar efter sköldkörteloperationen. När man är på mitt jobb är man för det mesta onåbar och då kan det vara svårt att koppla av om man har problem hemmavid.