Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 26 november 2013 12:46

Idag lyssnar jag på Lisa Lövbrand på Spotify efter ett tips från en kollega. Riktigt skön musik!

Om du har spotify kan du höras hennes skiva där...

Samtidigt funderar jag på advent och allt som ska plockas fram. Någon på vår gata har redan pyntat för fullt och det kan man ju också göra, men jag väntar tills lördag iallafall. Det finns så mycket annat att göra här hemma.

Just nu håller jag på att göra degen till franska pepparkakor, du vet skurna pepparkakor. Nu när alla är vuxna i hushållet blir det inga grisar eller gubbar mer utan enklare, skurna för bakerskans skull...

Älskar pepparkakor!! Imorgon när degen vilat är det dags att provsmaka.

#lisallövband #musik #baka #pepparkaka #advent #spotify

Av Helga - 21 november 2013 13:03

Idag är det dags att åka hem igen.

Men först har vi varit på Kaufland och handlat mat. Synd att jag glömde köpa choklad-adventskalendrar bara.

#Advent #adventskalender #chokladkalender #choklad #tyskland #sexigt

Av Helga - 20 november 2013 23:15

Idag har vi shoppat. Först åkte vi buss och s-bahn (ovan jord) till en affär som liknar HM och ZARA som heter forever21 och köpte stövlar, tights, en top och en kofta till dottern. Priserna är låga så man får mycket för pengarna. Sen åkte vi vidare med u-bahn (under jord) till ännu en billig butik - primark. Där hittade vi två toppar och strumpor till dottern. Doftljus till mig och lite julklappar.

Dottern och hennes pojkvän är ju studenter och pengar är en bristvara. Då är det roligt att få bidra med nya kläder.

På kvällen gick vi på en mexikansk restaurang och åt enchiladas bl a. När vi kom hem till lägenheten igen bjöds vi på en supergod fruktdrink. Dotterns kille fixade de fina drinkarnan och det kändes nästan som om vi var i Karibien.

#shopping #berlin #tyskland #primark #forever21 #pinacolada #drinkar

Av Helga - 20 november 2013 06:24

Jo tack!! Jag har det bra i Berlin. Det är så mysigt att träffas och att kunna prata, fika, klia ryggen och allt sånt.

igår var vi på ett hippt café i kvarter liknande söder i Stockholm. Senare när båda ungdomarna var på föreläsningar förberedde jag middagen hemma i deras fina tvåa.

Till fotbollsmatchen laddade vi upp med Svenska flaggan men det hjälpte inte.

Som tröst åt vi då fruktsallad och lite godis.

#berlin #mys #fotboll #café #tyskland #fruktsallad #flyg

Av Helga - 15 november 2013 10:00

Jag är ledig idag också och har satt en gryta att puttra på spisen. jag hittade ett nytt recept i en matbroschyr och blir det gott ska maken laga den här grytan på en herrmiddag senare i december.

Dottern blir kvar på sjukhuset några dagar till men det känns bara bra. Man vill ju att allt ska vara under kontroll innan hon åker hem. Undrar om hon fått ligga kvar om hon varit hemma i Sverige? Tror knappast det...

Imorgon ska jag flyga hela dagen - närapå 13 timmar. Det blir en Afrika-flight tur och retur.  Jag får packa ned något lätt plagg i rullväskan för säkerhets skull. Jag hittade en bild på google som ser spännande ut och jag tror säkert våra charterresenärer ska få en trevlig semester...

Agadir

#afrika #resa #flygvärdinna #helga #agadir #mat #sjuk

Av Helga - 10 november 2013 12:22

Det blev en variationsrik flygning igår med alla ingredienser man kan tänka sig. De passagerare som hade det jobbigast var en med åksjuka och en som blivit matförgiftad på charterorten.

Jag flög tur och retur till Jordanien och det tar sin tid. Sammanlagt hade vi hand om 365 resenärer under flighterna. Den stackarn som blivit matförgiftad satt på en av toaletterna mest hela tiden. Vilken mardröm att råka ut för något sånt!!

Idag börjar jobbet sent så vi hinner fira fars dag både här hemma och hos min pappa.

Här en bild på min nyttiga farsdags-present...

Ananas, vindruvor och mango...

#flyg #resa #jordanien #frukt #farsdag

Av Helga - 6 november 2013 10:30

När vi hälsade på dottern i Berlin såg jag den här roliga reklamen bakpå en cykeltaxi.

Idag puttrar en gryta på spisen, en boeuf  bourguignon. Den ska vi bjuda svärmor på imorgon kväll tillsammans med timjanpotatis, rårörda lingon och inlagd gurka.

Om en stund ska jag bege mig ner på stan och sätta sprätt på några presentkort som jag fått av sonen och maken och sen blir det en sen lunch med kompisar från flygeriet.

OBS! Vi ska sitta ner och äta

#humor #resa #reklam #scandichotels #berlin #älg #presenter

Av Helga - 21 oktober 2013 16:18

Jag hamnade norröver idag och här är det vinter...

Många minusgrader och snö på marken. Jag är såå glad att jag fick med mig dunjackan, långkalsingarna och ett par varma stövlar.

Jag och en kollega har varit och ätit lunch på Café Safari. Det är Kirunas mysigaste café tycker iallafall jag. Jag åt en västerbottenpaj med kallrökt lax... Mmmm...

Nu börjar det skymma. Vi hade en fullsmockad helg med gäster på lördagen och födelsedagsfika hos mina föräldrar igår så nu känns det helt OK att börja cocoona på hotellrummet.