Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 27 januari 2014 14:14

Det känns alltid lite extra lyxigt att få stanna kvar hemma en måndagsmorgon när de andra i familjen åker iväg till sina jobb. Jag kunde sova liite längre iallafall innan jag skulle iväg till kiropraktorn som hjälper mig med min onda axel.

Sen vid lunchtid kom en kompis hit för en kombinerad fika / lunch...

Lite färskt bröd med pålägg, en varsin hallonsmoothie och lite kakor...

Min hallonsmoothie gjordes av;

1 banan

3 dl hallon

2 dl naturell youghurt

1 dl honungsyoughurt

#fika #lunch #mat #hälsa #kompis

Av Helga - 18 januari 2014 15:57

Vi har en fantastisk vinterdag här idag. Blå himmel, sol och snö på träden...

Nu ska vi bara bli bortskämda med middag hos goda vänner ikväll. Vi vet vad de kan åstadkomma i köket och ser fram emot kvällen.

En gåbortpresent köpte jag på en av mina favoritaffärer i Uppsala - Tre generationer inredning.

#present #vinter #snö #tregenerationer #inredning

Av Helga - 17 januari 2014 10:46

Jo tack, gårdagens rekordförsök lyckades och inte bara lyckades - allt gick superbra tack vare min fantastiska cabin crew!!!

En kollega som skötte annonseringarna i högtalaren fick många leenden och skratt när hon sa att vi behövde passagerarnas uppmärksamhet i exakt 115 sekunder för vår säkerhetsdemonstration. Det behövs så lite avvikelser från rutinen för att folk ska bli glada!

Vid avstigning var det en passagerare som rundade hörnet vid utgången lite för snävt så hon fastnade lite med sin rullväska. Hennes kommentar var;

- Jag har inte tagit körkort på den här riktigt ännu. Övningskör bara...

Nu har jag tagit helg och gläds över min övergång till fast schema. Jag kan planera min fritid lite längre i förväg och får fler lediga helger. Idag ska jag t ex hälsa på mina föräldrar och imorgon är vi bortbjudna till goda vänner.

Getmese och tunnbröd köpte jag med mig hem från Östersund...

#getmese #tunnbröd #flyg #humor #flygvärdinna #ledighelg

Av Helga - 16 januari 2014 13:07

Jag provar på att "bossa" igen några dagar på jobbet (och alltid hemma   ).

Idag ska jag och min kabinbesättning prova på att slå rekord. På en kort inrikesflygning ska vi servera 144 passagerare som reser i vår affärsklass något att äta och dricka och dessutom servera 36 ekonomiklasspassagerare kaffe och te och sälja dem något att äta om de vill ha. Det blir en utmaning som heter duga!

Jag laddar upp på Törners konditori i Östersund...

#café #konditori #törners #östersund #flyg #flygvärdinna

Av Helga - 11 januari 2014 15:57

Nu kör vi sista julrycket här hemma. Granen blev ändå kvar i stugan över helgen eftersom den är så fin. På måndag är det tjugondag knut och DÅ åker julen ut.

Ikväll kommer våra grannar över på middag och det ser vi fram emot. Axeln försöker jag vila så gott det går. Får väl dricka vin med vänsterarmen :-)

Av Helga - 2 januari 2014 10:52

Så har vi kommit in två dagar på det nya året - 2014. Ett nytt år som ger möjligheter och där vi inte vet vad som komma skall. Jag ser fram emot våren som alltid och snart ska jag köpa min första tulpanbukett...

Nyårsafton firades precis som alltid med vårt " gäng" plus en del av ungdomarna - vi var 14 personer. Vi "knyter" ihop menyn och årets nyårsmiddag tror jag var den bästa någonsin.

Förkör; champagne med tre olika snittar

Förrätt; Lax- och avocadorullar på salladsbädd

Varmrätt; Oxfilé med potatisgratäng och västerbottenost i små portionsformar. Roquefortsås till.

Efterrätt En liten desserttallrik med citronpaj, ett litet glas chokladmousse och exotisk fruktsallad.

Efter maten hade vår dotter fixat paketleken. Det blev ett livat och roligt inslag under kvällen.

Igår åkte dotterns pojkvän hem till Tyskland så nu är vi bara tre kvar i huset. Vår son verkar ha det bra i Hong Kong även om vi bara hört av honom lite grand. De har inte tillgång till internet så ofta.

Imorgon ska vi förfira dotterns födelsedag eftersom hon inte är hemma i Sverige på själva dagen. Det blir paket på morgonen, spadag på Fyrishov med massage mitt på dagen (mamma får också massage) och så restaurangbesök på kvällen. Inte så dumt!

God fortsättning på det nya året kära läsare!

#nyår #nyårsmiddag #paketleken #spadag #mordotter #flygvärdinna

Av Helga - 18 december 2013 09:07

I TV-programmet "Mitt liv som Rom" fick vi igår se en av deltagarna, Claudia, prova på flygvärdinneyrket. Jättekul att se hur det gick för henne och mina kollegor under flygningen.

Just nu lagar jag mat och bakar till ikväll  då våra föräldrar ska komma och fira sonen. Samtidigt tittar jag igenom alla avsnitten av "Mitt liv som Rom". Det är viktigt för mig både som privatperson, förskollärare och som flygbolagsanställd att förstå och respektera alla olika kulturer. Alltså ett bra program för oss som är nyfikna på den Romska kulturen. Om du inte har tid att se hela avsnittet kan du spola fram till 07.28 och 17.17 för att se det som handlade om flygbolaget. Här är avsnittet av "Mitt liv som Rom del 4"

Ikväll bjuder vi på toast med en skagenröra, tacokryddad kycklinglasagne och så tårta som efterrätt förstås.

Senast jag hade kort på sonens tårta här i bloggen var då han fyllde 15 - nu hela sex år sedan. Blir lite nostalgisk och undrar vart tiden tar vägen??!!

#TV #Romer #mat #tårta #födelsedag #förskola #kultur

Av Helga - 14 december 2013 20:00

Det är moderna tider med mycket elektroniska prylar...

Igår kväll innan jag skulle sova spelade jag lite candy crush på mobilen. Jag var tydligen trött efter en lång flygdag för rätt som det var insåg jag att jag hade somnat med spelet igång och med mobilen i handen.  Jag slog av spelet, släckte, stängde av TV:n och somnade. Sen, mitt i natten, vaknade jag av att TV:n gick igång. Jag hade råkat rulla över fjärrkontrollen.

Vi kom in ganska tidigt till nästa hotell idag och just när vi kom in visade det sig att hotellet hade en fin brunch i restaurangen. Dit gick vi och det var inte helt fel...

Pepparkakshus...

Brunch - här är några av efterrätterna...

Här frukt, mjuk pepparkaka, jordgubbspaj med grädde, chokladgodis, hallonsmoothie och lakritspannacotta...

#Brunch #clarionhotels #candycrush #TV #hotell #pepparkakshus #östersund #flygvärdinna