Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 3 juni 2014 13:16

Jag har alltid varit en motståndare tll foppatofflor. De är ju så vanvettigt fula, tycker jag...

Hur som helst så blev det trots allt ett inköp av ett par tofflor när jag var på Rusta senast. Alltså köpte jag inte ens ett par äkta Crocs utan ett par fuskisar. Gissa om min käre man fick roligt åt mig när jag kom hem med de här blommiga plastskorna...

Nåväl, de ska bara användas i trädgården hade jag tänkt.

Vi har nu slutit ett avtal, maken och jag. Om han ser mig i dessa dojor någon annanstans än på vår tomt så ska jag köpa tio flaskor fin-öl till honom på systembolaget. Vem tror ni vinner?

Så här fint blommar vår syrén just nu...

Dottern överraskade oss med en smaskig fruktdessert igår kväll. I skålen är det en chokladkräm där vi doppade fruktbitarna. Mums mums!

#crocs #humor #öl #dessert #shopping #trädgård #natur

Av Helga - 27 maj 2014 09:57

Igår fick jag sån lust att baka och då blev det en sockerkaka med rabarber.

Jag skar en stjälk rabarber i smala skivor och blandade det i en skål med en matsked socker och en tesked kanel. Grundreceptet som jag använde var fin sockerkaka från "vår kokbok". När jag gjort smeten klar rörde jag i rabarberblandningen. Formen smörjde jag först och bröade den  med cocosflingor istället för ströbröd. Det gör så mycket för smaken på kakan.

Nu har jag gått en långpromenad och då sitter det fint med en fika...

Snart ska jag iväg och flyga igen. Uniformen ska på och väskan ska packas. Jag ska ha en jourperiod och vet inte hur många flygningar jag får och om jag kommer hem någonting under veckan.

Hej hopp så länge!

Bilden är hämtad från www.aviationhumor.net

#helga #mat #baka #rabarber #flyg #flygvärdinna

Av Helga - 23 maj 2014 09:47

Jag är fortfarande hemma pga förkylningen men nu börjar jag återhämta mig. Ska vara ledig i helgen och sen går det säkert bra att flyga igen när mitt pass börjar i nästa vecka. Igår och idag har jag varit ensam hemma på dagarna eftersom dottern har fått jobb genom vikarieförmedlingen. Det blir olika skoluppdrag - igår som assistent och idag som tyska- och religionslärare på högstadiet. Jag tycker hon är modig! Förra veckan var hon tillbaka på sin egen gamla högstadieskola och hon fick undervisa och planera hela veckan.  Just tyskalärare verkar det vara brist på så det efterfrågas.

När jag nu legat sjuk ett tag känner iallafall jag mig så ofräsch, så idag kände jag för en bra start. Jag tog mig en rejäl morgonpromenad (innan värmen) och sen när jag kommit hem blev det frukost och morgontidningen. Jag hade lite jordgubbar kvar från igår och så blev det en pannkaka med de goda bären och lite farinsocker.

#promenad #hälsa #sommar #pannkaka #jordgubbar #vikarie

Av Helga - 22 maj 2014 10:46

Igår lagade jag mat som maken till viss del var lite tveksam till. Han är inte så förtjust i korn och gryn och sånt, så lite pasta som fanns kvar i kylen sedan tidigare värmde jag på åt honom. Vi andra tyckte iallafall om allt även grynen...

Tycker du matlagning är trist kan du ju bara surfa vidare

Uppe till höger; Hemgjorda köttbullar

Nere till höger; Kvarngrynssallad med ruccola, cocktailtomater, sockerärtor, flingsalt och en sweetmangokrydda från "the spice tree".

Nere till vänster; Stekta champinjoner vända i lite lätt-cremefraiche med paprika- och chilismak och flingsalt.

Uppe till vänster; Hemmagjord pesto av ruccola, soltorkad tomat, vitlök, basilika, parmesanost, salt, peppar och olivolja.

#helga #middag #matochrecept #köttbullar #familj

Av Helga - 18 maj 2014 10:11

Nu är det rast och vila några dagar.

Då blev det en tur till stugan med hela familjen. Ungdomarna hjälpte till med att lägga i båten igår sen bjöd jag på grillat innan de båda vände hemåt igen med buss. Sonen skulle på fest i Stockholm och dottern skulle på fest i Uppsala. Det är mycket bra bussförbindelser från Norrtälje och det har varit en fördel med att ha sommarstuga just här.

Nu har jag laddat batterierna med en långfrukost med utsikt över ängen. Borde rycka upp mig nu och börja rensa rabatterna. Okej - sagt och gjort!

Bye bye...

En bild från Norrtälje...

Av Helga - 13 maj 2014 11:43

Så, nu är jag ute och snurrar igen... On the road again - so to speak...

Nya fem dagar på turné och jag hoppas familjen inte utesluter mig när jag är borta så mycket!!??

Nyligen skulle jag till Luleå och vi bestämde oss för att ha lite trevligt tillsammans hela besättningen. Vi gick och åt lunchbuffé på Kulturens hus. Vi hade så mysigt så vi bestämde oss snabbt för att döpa om Luleå till Kuleå.

Sen så var det kanonväder också med sol, sol, sol.  Då bestämde vi oss för att Luleå skulle få heta Honoluleå istället...

Här är en bild från förra veckan då jag också var i Luleå. Detta är isbrytarna som verkar ha det ganska lugnt just nu.

#luleå #flyg #flygvärdinna #helga #isbrytare #hamneniLuleå #lunch #kulturenshus

Av Helga - 9 maj 2014 11:01

Nu känns det riktigt skönt att vara hemma igen - detta efter fem dagar på turné...

Jag ska vara ledig över helgen, men sen blir det fem nya dagar borta från hemmet. Fullt så här många övernattningar brukar jag inte ha, men ibland verkar det som om systemet slår slint och så får man får flera "fem-dagars"  i rad.

Idag bakar jag kladdkaka med blockchoklad och hallongrottor. Vi ska nämligen få besök av en släkting från USA imorgon. Hon är professor och reser en hel del till Sverige men vi har aldrig träffats förut. Vi ska ses hemma hos mina föräldrar och det blir nog en hel del prat om släktrelationerna. Pappa har släktforskat så det ska bli riktigt kul!

Till kladdkakan ska vi servera vispad grädde och fruktsallad...

Jag avslutade mina jobbdagar med en övernattning i Östersund. Jag och en ny tjej, som jag flög med, besökte en outlet som säljer SNÖ-smycken. Jag kom hem med en påse med flera smycken och betalade bara 300:-.

Här ligger ett av smyckena jag köpte, det ser grått ut men är vackert grönt...

#kladdkaka #hallongrottor #snö #smycken #shopping #USA #Gäster #baka #flyg #flygvärdinna #helga

Av Helga - 25 april 2014 18:15

Igår gjorde jag quesadillas till lunch. Detta är gott som snacks till en drink också.

Lätt som en plätt och man tager vad man haver liksom...

Du tar två mjuka tortillabröd och brer den ena med godsaker. Igår tog jag röd pesto, creme fraiche, 5 tunna skivor skinka och hyvlad parmesanost. Sen lägger du på det andra tortillabrödet ovanpå och steker "kakan" i lite matolja på båda sidor. Lägg upp på en tallrik och skär i lagom stora mumsbitar.