Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 24 april 2014 10:45

Igår var det städ- och trädgårdsdag här hemma. Bl a sådde jag persilja, dill och sallad i min "lilla låda"...

Sen var det dags att träffa tre gamla gymnasiekompisar. Vi brukar träffas ungefär en gång per år och det är alltid lika kul. Den här gången gick vi till restaurangen Trattoria Commedia på Skolgatan i Uppsala. Vi åt canneloni della mamma - färska pastarullar fyllda med ricottaost och spenat. Det blev mycket surr om livet - både roligt och sorgligt hann vi gå igenom. Tänk vad glad jag är att ha så fina vänner!!!

Annars går jag mot slutet av min vårsemester. Till helgen är det dags att flyga igen och det blir en charterflight första arbetsdagen.  Det blir kul! Det är alltid full fart och glatt på charter. Passagerarna är lediga och har förväntningar på sin resa. På hemvägen längtar de allra flesta hem och är nöjda med att de haft en bra semester.

#resa #flyg #trädgård #restaurang #uppsala #pallkrage #charter

Av Helga - 23 april 2014 08:30

Nu är vi hemma igen efter två härliga vårdagar i storstaden. Igår blev det lite shopping och mer häng i Kungsträdgården.

Jag gillar saluhallar så självklart var vi nere i hötorgshallen också.

Innan tåget skulle ta oss hem igen gick vi till en tapasrestaurang som vi fått tips om. Mondo på Odengatan nära Odenplan. Oj vad gott det smakade.

#stockholm  #körbärsblom #turister #tapas #mondo #shopping

Av Helga - 22 april 2014 10:59

Det blev besök på Fotografiska igår eftermiddag och där fanns spännande utställningar. Ett varsitt glas vin slank ner i bistron med en vidunderlig utsikt över Stockholm.

Sen gick vi upp på Söder och strosade runt. Urban deli måste ju besökas och så fönstershopping på Milda Matilda bl a. Vi åt middag på en grekisk kvarterskrog - Dionysos, på Bondegatan 56. Vi delade en förrätt med många smårätter och till varmrätt blev det lammkotletter. Mmmm...

#resa #stockholm #söder #urbandeli #fotografiska

Av Helga - 15 mars 2014 20:38

Jag är ledig hela helgen och njuter av det. Framöver ska jag gå en kurs på jobbet och då blir det lite mer lediga helger under de tre veckorna.

Idag har vi bl a varit på bio och sett "hundraåringen". Den var rolig och härlig!

När vi kom hem blev det hemmagjord pizza till middag...

Mums!

#bio #ledig #pizza

Av Helga - 8 mars 2014 15:00

Lycka är att komma hem med nya kok- och inspirationsböcker från bokrean. Trodde inte jag behövde fler...

Det är min sista lediga dag idag. Imorgon bär det av upp i det blå igen...

#mat #kokböcker #recept #ernst #flyg

Av Helga - 4 mars 2014 18:38

När jag var ute och flög en dag här nyligen så tappade jag en knapp i min uniformskavaj. Jag hade glömt mitt lilla sykit hemma så när jag kom fram till hotellet, där vi skulle bo för natten, frågade jag om jag kunde få låna nål och tråd i receptionen. Svaret jag fick var att det gick bra att köpa ett litet set med nål och tråd för 20 kronor.

Jag tackade vänligt nej tack till erbjudandet men kokade inuti   (obs! jag kokar väldigt sällan).

Jag tycker att om en gäst bor på ett hotell och betalar för rummet så ska det ingå en viss service. Tydligen börjar hotellvärlden ta efter flygbranschen där en hel del flygbolag tar betalt för alla möjliga tjänster.

Just nu befinner jag mig på ett hotell igen och jag är i norra Sverige. Jag har turen att få flyga med en kompis hemifrån. Vi har varit ute och ätit middag tillsammans redan så vi kan somna tidigt inför morgondagens tidiga avgång.

Imorse hade jag sovmorgon och hann umgås lite med dottern. Hon var först på en undersökning på sjukhuset tidigt och sen på hemvägen köpte hon semlor till oss - det är ju fettisdagen idag. Strax efter att hon kommit hem fick hon ett telefonsamtal och förfrågan om ett uppdrag på ett fritids på eftermiddagen. Det blir tre dagars jobb den här veckan och tre dagar på samma skola nästa vecka. Snacka om att ha jobbflyt...

Har du fått någon semla idag?

#hotell #ilska #jobb #familj #semla #fettisdag

Av Helga - 27 februari 2014 09:56

Igår kväll skjutsade jag så iväg sonen och lite av hans kläder, sängkläder och träningsgrejer till hans nya boplats. Han ska flytta in hos två kompisar som har en studentbostad. Rummet han ska bo i är bara som en mindre skrubb så vi får se hur det fungerar. Det är iallafall ett bra tillfälle att få prova på att flytta hemifrån. Det kändes faktiskt inte alls så jobbigt som när dottern flyttade till Tyskland. Det är ju lite skillnad när man inte kan träffas alls liksom.

Nu har vi dottern hemma igen och redan igår lyckades hon fixa ett första jobb. Det blir som vikarie i skolorna här i stan. Vi få se när hon tar/får sitt första uppdrag. Efter att ha haft väldigt mycket med sluttentamina i flera ämnen, på universitetet i Berlin, behöver hon nog vila ut lite nu först!

I tisdags hade vi familjemiddag här för att fira maken och svärmor var här.

Här dekorerar dottern en chokladtårta med hallon och jordnötskola skuren i mindre bitar.

Tårtan ser god ut och det var den också...

#tårta #födelsedag #familj #dekoration #hallon #berlin #studier #flytta

Av Helga - 24 februari 2014 09:07

Jag har blivit bättre och bättre från förkylningen men ändå inte varit så peppad på att blogga. Känner man så ska man kanske ta en paus för allas bästa. Maken har varit ledig under sportlovet så han har fått "roligt" sällskap av en snorande fru här hemma.

En granne skojade och sa att jag fått OS-sjukan

I fredags hade jag bokat biljetter på Uppsala Konsert och Kongress (UKK) till Thomas Petterssons enmansföreställning - "skakad inte störd". Jag var fortfarande rejält snorig men laddade med halstabletter och nässpray för att inte störa andra. Man kan ju inte missa en sån rolig sak.

På lördagen var min syster från Karlstad i stan och vi ordnade med knytlunch hemma hos oss.

Ja, jag vet! Jag borde ta det lugnt men jag har svårt för det!

Jag fixade två pajer och mjukt bröd, en syrra hade med sig ostar, hårt bröd och rökt fläskfilé, en annan syrra hade med sig pastasallad och våra föräldrar tog med en toscakaka till efterrätt.

Sen igår morse dök hon upp, the long-time-no-see-daughter. Helt underbart att få träffa dottern igen och nu blir det lite vila för henne efter en intensiv termin på ett tyskt universitet.