Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 24 september 2014 10:39

Igår hade dottern och jag en dag på stan. Vi behövde båda köpa nya boots nu när det blivit så kallt. Det var en härlig känsla att få slänga våra gamla slitna stövletter när vi kom hem. Vi sprang runt i massor av affärer men för min del blev det bara småsaker köpta, björntråd och tvättpåsar bl a. Dottern hittade iallafall en fin svart klänning. "Den lilla svarta" bör ju finnas i varje kvinnas garderob...

Vi passade också på att använda en av våra 2 för 1 kuponger. Det blev lunchbuffé med thaimat och sushi på East City. Lite kul var det också att äta en typisk 70-talsdessert, friterad banan med vaniljglass. Allt detta kostade 85:- för två personer. Inte illa!

Ikväll bjuder vi min familj på vardagsmiddag. Vi blir 10-11 personer och jag ska laga linssoppa med bröd och ostar. Till efterrätt blir det äppelpaj med vaniljsås. Dottern ska också visa lite bilder från Tanzaniaresan.

#mat #shopping #tomat #persilja #asiatiskbuffe #friteradbanan #glass #boots #helga #tanzania #uppsala

Av Helga - 22 september 2014 08:41

Home sweet home...

Efter fem jourdagar är det nu ledigt igen!!!

De sista tre dagarna blev det flygningar från Göteborg och lite fritid blev det där också. Vädret var super och dag 2 bestämde vi i kabinbesättningen träff strax efter att i kommit till hotellet. Vi hade först tänkt sätta oss i baren utanför vårt hotell men sen blev det en promenad ner till packhuskajen istället och ett besök på S/S Marieholm. Där var det Jazz Jam i aktern, men vi satte oss i fören istället (för att kunna prata) och beställde varsin räksmörgås. Räkmackor är något man kan göra bra i Göteborg - den här mackan var också riktigt fin och god!

Nu när vinden viner utanför och regnet smattrar mot rutorna känns det som att vi verkligen fick en bra sista sommarkväll i Göteborg.

Flighterna från Göteborg var bl a en charterflygning som avgick redan kl 06.00 på lördagsmorgonen. Vi var ganka säkra på att passagerarna skulle äta sin mat och sen somna men NEJ! Här var det party hela vägen till vår destination. Ölen tog slut så vi fick börja sälja drinkar och vin istället... Yihaa! Ibland kan jag glädja mig åt att jag inte är reseledare på vissa charterorter - det verkar vara ett tufft jobb.

#helga #flyg #charter #göteborg #ssmarieholm #räkmacka #party

Av Helga - 16 september 2014 08:31

Igår när vi satt i TV-soffan jag, dottern och maken så visades en COOP-reklam. Jag blev lite nostalgisk när de visade skogaholmslimpa i bild.

- Titta!!! Tänk vad mycket skogaholmslimpa vi åt när barnen var små...

Dottern;

- Ja och fiskpinnar och fiskbullar och mamma scan...

Traumatisk barndom punkt SE...

Jag kunde inte sluta skratta!!!

Av Helga - 15 september 2014 08:37

I lördags hade jag ännu en lång flygdag med full fart hela tiden (bl a ett rejält sjukdomsfall). När jag slutligen kom hem och skulle ha filmtajm med maken satt jag och sov i soffan, trots att det var en film som jag gillar. Så trevlig kan jag vara efter fem intensiva arbetsdagar...

Igår var vi samlade hela familjen för att göra vår plikt för landet. Först åt vi en god chevrepaj till lunch och sen gick vi till vallokalen. I år var båda våra barn förstagångsväljare till riksdag, kommun och landsting.

Jag är absolut ingen politisk bloggare men idag måste jag erkänna att det känns rejält surt... att SD fått så många röster. Jag tycker det är skrämmande!!! Frågan är om SD ens kan hitta 47 riksdagsledamöter som kan läsa och skriva ;)

Här kan du läsa en blogg som en av ungdomarnas vänner skriver om SD, 99 SD-problem

Idag ska jag åka till Stockholm för att gå på ett möte. Jag sticker lite tidigare så hinner jag strosa runt lite också...

Blomman vi fick av svärmor ger sig inte i första taget...

#sverigedemokraterna #SD #valet #chevrepaj #förstagångsväljare #helga #trädgård

Av Helga - 8 september 2014 09:28

I lördags när maken åkte iväg på herrmiddag fixade jag och dottern tjejkväll. Först åkte vi in till stan och åt middag på den Libanesiska restaurangen Meza. Vi beställde in två stora tallrikar med plock och delade.

Sen åkte vi hem med varsin smågodispåse och såg två tjejfilmer via nätet. Riktigt mysigt!

Igår blev det födelsedagsfika hos mamma och pappa eftersom mor nyss fyllt år. Nästa vecka åker mina föräldrar till Samos. Inte illa för en 88- respektive snart 90-åring. Hoppas jag är lika pigg i den åldern.  På kvällen grillade vi här hemma och både sonen och dottern var hemma.

Idag tänker jag åka till Fullerö handel utanför Uppsala. Där finns massor av trädgårdsprylar, inreding och café så det blir kul. Sen imorgon bitti börjar flygeriet igen...

Lite senare;

Två bilder från Fullerö handel...

#helga #shopping #meze #meza #film #godis #tjejkväll #fika #fulleröhandel

Av Helga - 7 september 2014 10:13

Vi har mer äpplen än vi hinner äta. Då har jag skivat frukt, blandat med socker och kanel och fryst in i påsar.

Det blev även en äppelpaj med vaniljsås igår...

#helga #mat #äppelpaj #vaniljsås #äppeltider

Av Helga - 29 augusti 2014 10:02

Wohoo...

Lediga dagar och det känns så skönt! Jag landade faktiskt lite tidigare igår än beräknat så jag hann mysa med familjen på kvällen. Tidigare blev det eftersom vår första flight blev försenad och att vi pga det missade vår nästa flygning. Inte kul för våra passagerare med strul men ibland blir det bara så. Alla resenärer tog det bra!!

Man får inte vara rädd för förändringar i vårt arbete. Man planerar noggrant hur allt ska bli och gå till men plötsligt är allt förändrat;

En skråma på flygplanskroppen upptäcks på fel ställe, plåtmekaniker får komma, boardingen försenas, skråman var för stor för att flyga iväg med, en kollega måste bytas ut pga tjänstgöringstider och vi måste byta flygplan. Det nya flygplanet har inte landat än, flygmaskinen ankommer på inrikesterminalen och måste dras över till utrikesterminalen med truck. Ja du hör att det händer mycket på arlanda. Slutligen kommer vi iväg och faktum var att våra passagerare trots allt var ganska nöjda, dels för att vi kom iväg alls och dels för att man säkert inte vill flyga iväg i ett flygplan med tekniska problem.

Piloterna var riktigt bra på att kommunicera både med oss, passagerarna och vårt trafikkontor så vi kunde hjälpa till med missade anslutningar mm. Min kabinbesättning var också riktigt mysiga att vara med när det strulade.

Inga trumpa miner där inte

I helgen sticker jag och maken ut till stugan. Lite pyssel med stuprännor på friggeboden blir det och så ska vi lyssna till fågelkvitter, äta gott och så blir det säkerligen ett glas vin framåt kvällen.

Ett tips till dig som kommer till Östersund. Gå till Törners konditori på Storgatan och fika. Det är ett modernt café i fina retrolokaler. Här säljs även lite delikatesser...

#helga #flyg #försening #Östersund #fika #törners #kondis #tips #strul #familj

Av Helga - 22 augusti 2014 11:15

...Ungar som är vuxna...

Dottern hälsar på en vän som också var i Tanzania i sommar. Hon går sen direkt till insparksaktiviteter genom sin nya institution här i Uppsala. Om nån vecka börjar studierna (pol kand). Sonen flyttar idag från ett andrahandsboende till ett annat. Om två månader ska han iväg på en långresa i Asien.

Vi, jag och maken, får helt enkelt klara oss själva.    Ikväll blir det utgång. Vi ska gå på en mysig irländsk pub här i Uppsala - Buddys.

Några vänner får vi med oss också...

Det har inte blivit nån ordning här hemma eftersom vi flängt fram och tillbaka till stugan hela sommaren. Nu har jag städat (håller på) och bakat kanelbullar som jag stoppat i frysen. Nu börjar det kännas som vi har det fint och mysigt här hemma igen!