Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 6 april 2015 19:19

Vi har ju varit bortresta men lite påskmat ville jag ändå fixa på annandagen. Jag hade ett recept som jag inte testat förut och påsklaxen blev lyckad. I receptet användes bl a olivolja, senap, hackade valnötter och hackade pumpafrön. Som vanligt kunde jag inte låta bli att ändra lite. Nu har jag delat med mig av receptet i matbloggen

Hillas matprat

Här har jag just smetat på nötmixen på laxen...

När laxfilén är billig passar jag på att köpa två och stoppar en filé i frysen...

#påsk #helga #lax #middag

Av Helga - 4 april 2015 17:19

Idag har vi åkt linbana upp på ett berg ovanför Dubrovnik. Vi besökte bl a ett museum - självständighetsmuseet. Det var mycket intressant att lära om kriget mellan 1991 och 1995.

Fikat har vi också gjort och vad äter man då om inte en baklava med pistageglass.

#dubrovnik #helga #resa #kroatien #baklava #linbana

Av Helga - 30 mars 2015 13:27

Igår kväll var jag så trött så jag somnade i början av tv-programmet "mästarnas mästare". Bara ca 10 minuter senare ringde trafikkontoret för att meddela en schemaändring för morgonen efter. Då var det ganska svårt att somna om efter det.

Nu är vi iaf på nästa ställe redan och kan ta det lugnt. Jag har promenerat runt och ätit lunch på restaurangen i badhusparken i Östersund. Solen sken här tidigare och folk satt och njöt vid Storsjöns strand.

#östersund #helga #flyg #fika

Av Helga - 28 mars 2015 09:59

Igår hade vi en mysig kväll här hemma. Makens påsklov har precis börjat och vi unnade oss en god middag med lite vin. Det blev pepparbiff med ugnsstekt potatis, tomat- och avocadosallad, chorizo och broccoli med vitlök.

Dottern är i Finland över helgen för ett utbyte med en vän-nation. En nation är en studentklubb med anknytning till ens hembygd kan man säga och dottern är ansvarig för nya internationella medlemmar på sin nation.

Idag åkte maken till landet men jag har valt att stanna hemma och städa bl a. Imorgon ska jag upp tidigt och det lär kännas lite extra pga tidsomställningen. Hoppas både jag och tågföraren kommer ihåg att ställa om klockan.

#mat #helga #sommarstuga #finland #resa

Av Helga - 22 mars 2015 22:10

Nu är jag iväg på ännu en sväng i grannlandet Norge. Det är flygningar idag, imorgon och sen hem på tisdag kväll.

På tisdag har vi ett längre stopp inne i Oslo. Jag har ju en syster som bor där så vi två har bestämt träff på förmiddagen. Det blir första gången jag får se hur de bor eftersom de är ganska nyinflyttade. Det är så perfekt när det går att träffa familj samtidigt som det är jobbdagar.

Igår efter att jag landat åkte vi hem till mina föräldrar och åt våfflor. Det serverades både grädde och olika sorters sylt till.

Idag höll jag på att klanta till det ordentligt. Jag hade för mig att jag skulle börja jobba kl 13.30 men så var det inte utan det var avgångstiden på vår flight från arlanda till Oslo. Av en tillfällighet tittade jag på schemat och upptäckte mitt misstag. Jag hann precis i tid till jobbet. Puh!

#våfflor #flyg #helga #Norge #strul

Av Helga - 12 mars 2015 09:21

Innan jag drar västerut vill jag bjuda på lite vardagssnurr från i morse...

Jag hade duschat, ätit frukost och skulle till att sminka mig när jag upptäcker att jag tagit på mig två olika örhängen     Ett vitt och ett grått pärlörhänge. Jag är glad att jag inte hann åka till jobbet så.

*************************************

Min kollega Anna Barkman Messeter åkte ur Sveriges Mästerkock igår men hon har redan ett nytt jobb på gång i matbranschen.  Alla vi flygande kollegr har hejat och önskar nu Anna lycka till framöver! Om du klickar på länken kommer du till Annas hemsida och blogg.

Senast när jag var ute och flög var det en kapten som annonserade på både engelska, svenska och finska. Vi hade bara en finsk passagerare ombord och han såg väldigt förvånad ut. Sen när vi skulle servera sa han på stapplig svenska;

- Om kaptenen pratar finska ska jag försöka beställa kaffe på svenska...

Det gjorde han bra och detta skapade ett alldeles speciellt möte

#helga #flyg #sverigesmästerkock #humor #snurr #språk

Av Helga - 22 februari 2015 10:58

Igår hade vi fikagäster igen men bara våra föräldrar den här gången.

Dottern gick på en gasque för nya studenter med en vän som också var med i Tanzania i somras.

Maken och jag tittade på jojkande Jon-Henrik m fl i melodifestivalen. Rätt kul att se en del av kändisarna från hotellet i Östersund. Jag undrade just vad Kalle Moreus gjorde i lobbyn och vad han skulle göra på mellon.

Sen åt vi hamburgare med bacon, pommes frites och hemgjord coleslaw...

Av Helga - 20 februari 2015 10:03

Vi landade strax före midnatt i Östersund igår kväll. När vi kom till hotellet var det partyparty i baren och där fanns journalister, musiker, artister och dansare...

Alla vi i besättningen bytte om lite snabbt och gick ner en stund i baren vi också. Jättekul att se festen och aktiviteten kring melodifestivalen trots att man inte ens ska dit. I hotellreceptionen fanns en plats där man kunde ta foton och det var en glittrig ram med ballonger och serpentiner. Vi tog på oss varsin boa, glittriga hattar och höll i låtsasmikrofoner och självklart blev det en crewfie (selfie på crew) som vi la upp sen.

Nu runt lunch sticker vi iväg igen och till natten kommer jag hem inför min lediga helg. Vi ska fira maken lite tillsammans med våra föräldrar men också bara ta det lugnt.

Igår var jag och fikade på ett jättemysigt café i Karlskrona, systrarna Lindqvist Café och surdegsbageri.

Dit kommer jag absolut att gå fler gånger. Det var lite gammeldags både i inredningsstil men även i sättet att servera i fina porslinskoppar. Dessutom tog de bara kontanter som bara det är lite udda idag, men jag uppskattade alltihop!